Senaste nytt

AMEX Platinum utan resande, vilka fördelar?

Grogu

Ny medlem
Hej!
Jag har tidigare haft sas amex o mc, men i och med att resandet minskat rätt drastiskt för mig avslutade jag de korten.
Jag har sett hur Amex USA har dragit på med en massa förmåner som inte direkt är kopplade till resor, hotell och restauranger, som ska hålla kvar folk.
Nu har jag sett synpunkter åt båda hållen här:
1. En del har avslutat platinum just för att de inte reser nu
2. En del uttrycker att svenska Amex belönat sina medlemmar med perks som täcker kostnaderna,

själv har jag bara sett en 2500kr kreditering och en brödpåse.
Har ni exempel på hur det lönar sig som det ser ut nu, eller är det bara att vänta tills läget ser annorlunda ut?

Under Mina knappa 12mån som platinuminnehavare så har jag fått tre krediteringar (eller 2?! Minst en tidigare på 1500 iallafall..)
Statusen på Hilton m.fl har även den tjänat mig väl. Jag har även använt yogapassen som erbjudits, ätit prisvärt på Le Giraffe, skaffat gratis Calm abonnemang, sett 4 filmer på SF anytime utan kostnad m.m.

Därtill har jag haft flyt då jag faktiskt kunna resa, och har hämtat ut ca30 lounge on the go på espressohouse och besökt Pontus vid ett tiotal tillfällen.
Kundvården känns oavsett resandet i dessa mörka tider fantastisk och är anledning nog att behålla kortet för mig.

Alla Amex-kort är ju mer eller mindre anpassade till just resande.
Även om det inte går att resa lika mycket nu och nyttja dom förmånerna så är ju i princip alla Amex-kort mer eller mindre generösa med andra förmåner, Uber, kreditering på mat etc.
Skulle vilja vända på frågan, vad är det du vill få ut av kreditkortet då menar du?

Senaste 12 månader krediteringar på 2250 + 850 + 2500:-, Brödpåse, Har för mig där var en 3-400 kreditering på Uber eats?, Sen några sfplay filmer. Reser man inget hade jag hoppat av men har iaf. själv gjort 2 resor sista året med flyg och ett par med tåg. så några lounge on the go och några lounger och pontus har de blivit, då har vi varit 4 som rest så jag tycker där finns ett värde för min del i det.

“Bara”’ 2500kr och en brödpåse 25 dagar in i nya året för 550kr i kostnad. Kör på bankkortet du. :rolleyes:
Mitt bankkort kostar bara 6300 om året.

Jg lyckades ju få några bra svar om vad ni blivit erbjudna!

Såg en bra artikel om amex usa och vad de erbjöd nu under senaste året som INTE var reserelaterat och ville veta.
Tack!

Vilket bankkort kostar 525 kr/mån?? Använd åtminstone ett kreditkort för att får lagskyddet därifrån... (det finns flera som är gratis och några som dessutom ger olika former av kickback)

Jag ber om ursäkt...
Jag skämtade bara eftersom jag fick ett cheeky råd om att fortsätta använda mitt bankkort.

Jag har faktiskt gjort mig av med mitt bankkort. Och mina sasrelaterade kreditkort eftersom jag inte brukar dem längre.

“Bara”’ 2500kr och en brödpåse
ladda hem Amex Experiences och välj kort. Erbjudandena är synliga för alla, även Centurion, du behöver inte logga in om du vill se vad som är på gång för de olika korten.

Kommer du få tillbaka 6000 genom direkta "cach" erbjudanden? Nä det tror jag inte, men du kommer komma en bra bit på vägen. Förra året var det flera tillfällen om 2500 "cashback" + andra erbjudanden. Uber Eats bland annat.

Kundvården känns oavsett resandet i dessa mörka tider fantastisk och är anledning nog att behålla kortet för mig.
Samma här, jag var otroligt besviken i början av året, men det tar ju lite tid att helt ändra medlemsstrategi, då har jag haft Amex sedan 2000-talet i många former. Men sen kändes det som ketchupen hamnade på rätt sida av hamburgaren :)

Last edited by a moderator:
Toppen