Senaste nytt

Amex platinum reseförsäkring

mha321

Medlem
Mycket bra info. Intressant att Solid värderar EB-poäng till 0,06 öre. Det är mindre än vad vi brukar räkna med. Rejält mycket mindre. Det gör ju också att det är i princip värdelöst att använda denna typ av försäkring för poängresor.
Fast det borde väl fortfarande vara intressant med de andra delarna av försäkringen - typ vid försenat baggage och liknande. Den är väl inte beroende av vad själva resan kostade, normalt?
 

agehall

Medlem
Nu slant du på miniräknaren. 0,06 öre/ poäng ger att 100.000 poäng hade varit värda 60 kronor, vilket är det lite väl lågt beräknat, även för att vara ett försäkringsbolag.
6.000 SEK / 100.000 poäng = 6/100 SEK/poäng eller 6 öre per poäng. ;)

Så sant så. Det skulle stå "kronor" och inte "öre". Får skylla på att jag är helt slut efter två veckors semester. Måste hem och jobba lite så man vilar upp sig nu...
 

Falcon71

Medlem
glömde en annan lite minidiskussion som rörde ersättning vid missade anslutningsplan

fråga: vad gäller för att Solid skall stå för kostnader vid missade anslutningar
Solid: sunt förnuft gäller, du kan inte boka 20 min mellanlandning i USA tex och tro att du får ersättning

Fråga: men om jag följer flygbolagets egna tider för aktuell flygplats så får jag ersättning ?
Solid: JA

Fråga: även vid separata biljetter, tex som denna resa då jag hade 2-4-1 till NYC sedan vidare inrikes på köpta biljetter
Solid: JA

Fråga: vad är det för ersättning
Solid: vi ersätter alla utlägg som betalas med amex kortet upp till 2.000/ pers

Fråga: även nya flygbiljetter
Solid: det skall ansvarigt flygbolag göra, men om inte JA - men det är inkl i dom 2.000 / pers
 

SWEDE

Medlem
Bra att du öppnade en fräsch tråd på just försäkringen hos Amex Pt! Jag reser och handlar så det ryker på mitt kort, så det dröjer inte länge före detta blir aktuellt.
 

Falcon71

Medlem
Aha - det var ju roligt att jag själv behövde just denna hjälp - är på resa med sonen 4 år i San Diego - och precis innan hemfärd så fick han vattkoppor, här i USA är dom totalt livrädda för Vattkoppor!

ringde Amex - som kopplade till Falck assistans ( verkar ingå i solid familjen ) som har öppet dygnet runt 7 dar i veckan - dom var bra och öppnade upp ett fall och gav oss en kontaktperson

Hotell + käk för 2.000kr / dygn upp till 10 dar + alla sjukvårdsutgifter ingår , vi bor kvar på Marriott och käkar roomservice - fungerar mycket bra
Falck står för resan hem som bokas när vi fått ett " fit for fly " intyg av läkare - dom garanterar kort restid hem men inte att man kan önska speciellt flygbolag eller väg utan det är biljettpriserna som styr vägen

men i det stora hela mycket bra och det har visat sig igen att Amex årsavgift är befogad
 

Renato

Medlem
Jag hitta inte en nyare tråd. Så jag frågar här om någon eldsjäl kan hjälpa mig.

Jag har haft en resa sen har jag märkt att av misstag så har jag använt amx elite istället för platinum på boende kostnaden. Tyvärr så har jag ett försäkrings ärende och som det ser ut så uppnår jag inte 75% eftersom boendet hamnade på elite istället för platinum.

Frågan är. Om jag får med mig hotellet att ändra Kortbetalningen till rätt kort. Då teknisk sätt det blir rätt då. Kommer jag få genom det?
Jag hittar inte något i villkoren om det.

Sen är detta första gången jag gör detta misstag.

Tack
 

Berglund

Medlem
Frågan är. Om jag får med mig hotellet att ändra Kortbetalningen till rätt kort. Då teknisk sätt det blir rätt då. Kommer jag få genom det?
Jag hittar inte något i villkoren om det.
Tekniskt sett är det försäkringsbedrägeri.

Att i efterhand, när en skada väl har skett, arrangera omständigheterna så att man kommer i åtnjutande av försäkringen - det är inte så systemet är vare sig tänkt eller avsett.

Det är bedrägeri.
 

Dawes

Medlem
Jag hitta inte en nyare tråd. Så jag frågar här om någon eldsjäl kan hjälpa mig.

Jag har haft en resa sen har jag märkt att av misstag så har jag använt amx elite istället för platinum på boende kostnaden. Tyvärr så har jag ett försäkrings ärende och som det ser ut så uppnår jag inte 75% eftersom boendet hamnade på elite istället för platinum.

Frågan är. Om jag får med mig hotellet att ändra Kortbetalningen till rätt kort. Då teknisk sätt det blir rätt då. Kommer jag få genom det?
Jag hittar inte något i villkoren om det.

Sen är detta första gången jag gör detta misstag.

Tack
Jag tycker du ska ta ärendet utifrån hur du fördelat kostnaden, det är ju inte så att försäkringen till Elite kortet är helt värdelös.

Edit: som redan konstaterats är det ingen bra idé att börja dribbla med efterhandskonstruktion.
 

Philip G

Medlem
Helt orelaterat, men hur vet amex vad 75% av ”totalt resebelopp” är? De kan ju inte veta om jag köpte en Rolex daytona i guld med mitt mastercard, eller?

EDIT: Misstänker att endast Hotell+flyg innefattas i 75%-beräkningen, men fortfarande, använder de någon schablon då för att få fram ett värde?
 
Toppen