Senaste nytt

Amex Platinum lokala förmåner såsom fasttrack

EgOscar

Medlem
I en annan tråd på detta forumet så nämndes det att det finns lokala Amex Platinum förmåner som ej listas särskilt tydligt i AMEX Sveriges app/sidor etc. Eftersom jag ska besöka flera Italienska flygplatser nästa vecka (Palermo, Catania, Neapel, Malpensa) så googlade jag runt och hittade :

Fast Track Program

Platinum ger alltså innehavare plus 1 medresenär fast track på: Roma Fiumicino, Milano Linate, Napoli, Torino, Milano Malpensa, Palermo och Catania. Bingo! :)

Amex ägda loungebuddy borde kunna lista denna infon tycker man

Vad finns det för andra lokala, inte så välkända förmåner och hur hittar man dessa enklast inför resor?
 
På HEL har du fast track och du får en nåt att äta och dricka på Wine & View

Gäller +1

A62FD217-34D7-44A6-8DBE-012129A5CCF4.jpeg
 

igelkotten

Medlem
Ett bra sätt att kolla är att gå in på lokala Amex Platinum-sidor och läsa vilka förmåner som marknadsförs på den lokala marknaden. I vissa länder har jag dock stött på att de tittar på Platinumkortets huruvida kortet är lokalt eller utländskt, t ex på vissa restauranger i Singapore där Singsporeanska Amex Platinum ger halva priset på en del restauranger.
 

EgOscar

Medlem
@EgOscar du får jättegärna berätta vad det är för spännande resa/ärenden!

En tidig budget-semesterresa, delvis motiverad av att göra av med Norwegian cashpoints och Easyjet credits från inställda flyg under Corona. Från början var jag sugen att åka tåg/färja hela vägen genom Italien norrut men när man började titta på detaljer var det smidigast att flyga.

Arlanda-Catania med Norwegian, Catania-Palermo tåg, Palermo-Neapel, Neapel-Malpensa och Malpensa alla med Easyjet. När man åker dessa bolag så är det trevligt att ha Amex Platinum förmåner såsom lounger och fasttrack.
 

kl_r

Medlem
Hur fungerar det i praktiken? Är ju automat gates där och aldrig sett någon person som skulle kunna kolla ett Platinum kort.

Ja, nästan alltid och faktiskt ingen aning hur man gör då. Reste senast förra veckan från BRU med en annan person som inte hade fast track och då stod det en person där som släppte in bredvid de tre fast track grindarna.
 
Toppen