Senaste nytt

AmEx Platinum, frågor - Överbokat hotell & om hotellet ej tar amex?

FlyFly

Medlem
Hej,

Har lurkat runt på forumet ett bra tag men äntligen tagit mig i kragen och registrerat mig.
Jag har försökt söka på forumet men inte hittat några bra svar i närtid.

Jag har ett AmEx Platinum och undrar följande:
  1. Hur gäller Platinums försäkring i händelse av överbokat hotell?
  2. Hur fungerar det om ett hotell inte accepterar AmEx? Gäller försäkringen ändå för resan (75 % av resan ska vara betalt med kortet) för att man "försökt" använda AmEx överallt, eller kommer AmEx hävda att man bör ha valt ett annat hotell?
Vänligen
 
1. Hur gäller Platinums försäkring i händelse av överbokat hotell?

Jag kan inte se att det finns några specifika skydd i reseförsäkringen mot extrakostnader som är hänförliga till att du nekas hotellrum när det varit bokat och bekräftat. I det fallet torde det vara hotellet som inte kan ta emot dig som är ansvarig, och i värsta fall blir det väl en skadeståndsfråga.

2. Hur fungerar det om ett hotell inte accepterar AmEx? Gäller försäkringen ändå för resan (75 % av resan ska vara betalt med kortet) för att man "försökt" använda AmEx överallt, eller kommer AmEx hävda att man bör ha valt ett annat hotell?

Så länge inte hotellet står för mer än 25% av resans kostnader är det inga problem alls.

Om det gör det, så hjälper det inte att du har "försökt" betala med Amex. Antingen har man uppfyllt villkoren, eller inte.

Ett sätt att betala trots att hotellet inte själva tar Amex kan vara att betala via faktura via t.ex. Betalo (med ditt Amex som underliggande kort).
 

igelkotten

Medlem
Jag kan inte se att det finns några specifika skydd i reseförsäkringen mot extrakostnader som är hänförliga till att du nekas hotellrum när det varit bokat och bekräftat. I det fallet torde det vara hotellet som inte kan ta emot dig som är ansvarig, och i värsta fall blir det väl en skadeståndsfråga.



Så länge inte hotellet står för mer än 25% av resans kostnader är det inga problem alls.

Om det gör det, så hjälper det inte att du har "försökt" betala med Amex. Antingen har man uppfyllt villkoren, eller inte.

Ett sätt att betala trots att hotellet inte själva tar Amex kan vara att betala via faktura via t.ex. Betalo (med ditt Amex som underliggande kort).

Väldigt dåligt av Amex Sverige... fakturametoden är ju otroligt omständligt, och kan eventuellt inte fungera alls, bara för att ta del av en försäkring som ingår med Amex Platinum. Mitt brittiska Platinumsförsäkringsvillkor tillåter att man betalar med annat kort ifall stället inte tar Amex, vilket jag anser är ett fullt rimligt sätt att hantera verkligheten: långt ifrån alla ställen accepterar Amex.
 

taxvalp

Medlem
Om hotellet tar cash så går det att göra ett kontantuttag med Amex och därmed uppfylla villkoren. Hjälper förstås inte om ni blir nekade boende på grund av överbokning, men ändå…
 

FlyFly

Medlem
Tack för alla svar. Håller med om att det låter bökigt att ta en chansning på faktura - om det är mot en kreditinstitution blir man ju ändå nekad av betalo/billhop.
 

EgOscar

Medlem
@FlyFly: Är detta ett hypotetiskt scenario eller har detta hänt dig just nu? Jag har under Corona fått några hotell avbokade, stressigt och irriterande men det ledde inte till nån större katastrof och inte till några större extrakostnader.
 
Toppen