Senaste nytt

Amex platinum - försäkring (ersätta förlorad hotellnatt pga försening?)

Heggemon

Medlem
Hej!

Jag skulle åka från ARN via München till Spanien idag med Lufthansa (samma biljett). Avgående flyg är försenat rätt så kraftigt, över 4h vilket gör så att connection missas. LH per telefon kan knappt göra något och kunde inte omboka till alternativt flygbolag och verkar inte ens se i sina system att flyget är försenat vilket är väldigt underligt samtidigt som SMS har skickats ut med voucher på 150 kronor för mat på Arlanda från bolaget med anledning av förseningen. Hursomhelst, rekommendationen från kundservice var att åka till München och prata med flight desk för hjälp med ombokning och att dessa också ska lösa ev övernattning och sådana kostnader. Vad jag förstått ersätter inte flygbolag kostnader som du betalat för på din destination, exvis hotell. Amex platinum har för mig bara ett uppenbart tillämpligt villkor och det är missad anslutning med 2000 kr i ersättning för hotell och mat på München (som ju också ersätts av LH).

Hur blir det med kostnaden jag betalat för hotellet på destinationen? 1/7 av kostnaden går ju till spillo. Jag får visserligen ersättning enl EU261 för förseningen men det täcker knappt något.

Jag läser under villkoren på Amex platinum under avsnittet "AVBOKA, SKJUTA UPP OCH AVBRYTA RESA", g) en försening av allmänt färdmedel på mer än 12 timmar på utresan som beror på stridsåtgärder på arbetsmarknaden, dåligt väder, mekaniskt haveri i kollektivtrafiken eller en transportolycka som innebär att den försäkrade inte längre kan genomföra sin resa. Förseningsperioden minskas till 6 timmar för Resor som är kortare än 5 dagar.

Är det stycket tillämpligt i min situation? Jag har ingen aning om vad förseningen beror på, det är ju svårt att ta reda på när Lufthansas kundservice (som verkar vara ett callcenter) inte ens känner till att det finns en försening..
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Högstadiet troligt är det trasigt plan eller ont om besättning som gör planet sent.

Du har troligtvis en hem/reseförsäkring som eventuellt täcker betalda nätter. Det täcks inte av din amex försäkring.
 

MTheC

Medlem
Jag har fått ersättning av Lufthansa för outnyttjad hotellnatt, fick visserligen driva ärendet långt men de gav till slut med sig. Kolla t ex på Konsumentverkets hemsida om skadestånd vid försenat flyg. Där anger de just outnyttjade hotellnätter som exempel på sådant som man kan begära ersättning för.
 

Heggemon

Medlem
Jag har fått ersättning av Lufthansa för outnyttjad hotellnatt, fick visserligen driva ärendet långt men de gav till slut med sig. Kolla t ex på Konsumentverkets hemsida om skadestånd vid försenat flyg. Där anger de just outnyttjade hotellnätter som exempel på sådant som man kan begära ersättning för.
Hur gjorde du detta? Via formuläret på hemsidan där man bifogar kostnaderna? Kvittot på det ursprungliga bokade hotellet är ju för 7 nätter och man får inget alternativ att beskriva vad för bild du tagit.
 

MTheC

Medlem
Hur gjorde du detta? Via formuläret på hemsidan där man bifogar kostnaderna? Kvittot på det ursprungliga bokade hotellet är ju för 7 nätter och man får inget alternativ att beskriva vad för bild du tagit.
Förstår inte riktigt frågan. Jag skickade in ärende till LHs kundtjänst där jag angav mina totala anspråk. När de återkom (och nekade) så skickade jag kvitton som styrkte allt samt länk till Hallå Konsument (på engelska). Var sen ett antal mail fram och tillbaka där de successivt erbjöd mer ersättning och sen skickade jag in allt till ARN och inkluderade där även anspråk på ersättning för nedlagd tid. Mailade sen kopia på det till LH och sa att om de nu betalade så släpper jag anspråk på nedlagd tid och ränta vilket de då gjorde.
 

Heggemon

Medlem
Förstår inte riktigt frågan. Jag skickade in ärende till LHs kundtjänst där jag angav mina totala anspråk. När de återkom (och nekade) så skickade jag kvitton som styrkte allt samt länk till Hallå Konsument (på engelska). Var sen ett antal mail fram och tillbaka där de successivt erbjöd mer ersättning och sen skickade jag in allt till ARN och inkluderade där även anspråk på ersättning för nedlagd tid. Mailade sen kopia på det till LH och sa att om de nu betalade så släpper jag anspråk på nedlagd tid och ränta vilket de då gjorde.
Okej då förstår jag, tack!
 
Toppen