Hej!
Jag skulle åka från ARN via München till Spanien idag med Lufthansa (samma biljett). Avgående flyg är försenat rätt så kraftigt, över 4h vilket gör så att connection missas. LH per telefon kan knappt göra något och kunde inte omboka till alternativt flygbolag och verkar inte ens se i sina system att flyget är försenat vilket är väldigt underligt samtidigt som SMS har skickats ut med voucher på 150 kronor för mat på Arlanda från bolaget med anledning av förseningen. Hursomhelst, rekommendationen från kundservice var att åka till München och prata med flight desk för hjälp med ombokning och att dessa också ska lösa ev övernattning och sådana kostnader. Vad jag förstått ersätter inte flygbolag kostnader som du betalat för på din destination, exvis hotell. Amex platinum har för mig bara ett uppenbart tillämpligt villkor och det är missad anslutning med 2000 kr i ersättning för hotell och mat på München (som ju också ersätts av LH).
Hur blir det med kostnaden jag betalat för hotellet på destinationen? 1/7 av kostnaden går ju till spillo. Jag får visserligen ersättning enl EU261 för förseningen men det täcker knappt något.
Jag läser under villkoren på Amex platinum under avsnittet "AVBOKA, SKJUTA UPP OCH AVBRYTA RESA", g) en försening av allmänt färdmedel på mer än 12 timmar på utresan som beror på stridsåtgärder på arbetsmarknaden, dåligt väder, mekaniskt haveri i kollektivtrafiken eller en transportolycka som innebär att den försäkrade inte längre kan genomföra sin resa. Förseningsperioden minskas till 6 timmar för Resor som är kortare än 5 dagar.
Är det stycket tillämpligt i min situation? Jag har ingen aning om vad förseningen beror på, det är ju svårt att ta reda på när Lufthansas kundservice (som verkar vara ett callcenter) inte ens känner till att det finns en försening..
Jag skulle åka från ARN via München till Spanien idag med Lufthansa (samma biljett). Avgående flyg är försenat rätt så kraftigt, över 4h vilket gör så att connection missas. LH per telefon kan knappt göra något och kunde inte omboka till alternativt flygbolag och verkar inte ens se i sina system att flyget är försenat vilket är väldigt underligt samtidigt som SMS har skickats ut med voucher på 150 kronor för mat på Arlanda från bolaget med anledning av förseningen. Hursomhelst, rekommendationen från kundservice var att åka till München och prata med flight desk för hjälp med ombokning och att dessa också ska lösa ev övernattning och sådana kostnader. Vad jag förstått ersätter inte flygbolag kostnader som du betalat för på din destination, exvis hotell. Amex platinum har för mig bara ett uppenbart tillämpligt villkor och det är missad anslutning med 2000 kr i ersättning för hotell och mat på München (som ju också ersätts av LH).
Hur blir det med kostnaden jag betalat för hotellet på destinationen? 1/7 av kostnaden går ju till spillo. Jag får visserligen ersättning enl EU261 för förseningen men det täcker knappt något.
Jag läser under villkoren på Amex platinum under avsnittet "AVBOKA, SKJUTA UPP OCH AVBRYTA RESA", g) en försening av allmänt färdmedel på mer än 12 timmar på utresan som beror på stridsåtgärder på arbetsmarknaden, dåligt väder, mekaniskt haveri i kollektivtrafiken eller en transportolycka som innebär att den försäkrade inte längre kan genomföra sin resa. Förseningsperioden minskas till 6 timmar för Resor som är kortare än 5 dagar.
Är det stycket tillämpligt i min situation? Jag har ingen aning om vad förseningen beror på, det är ju svårt att ta reda på när Lufthansas kundservice (som verkar vara ett callcenter) inte ens känner till att det finns en försening..