Senaste nytt

Amex platinum erfarenheter och några frågor

krille30

Medlem
Hej!

Har idag
Eurocard Platinum - För lounge access och Concierge Service.
Norwegian Kort - Använder främst vid betalningar för att samla bonus. Rätt bra eftersom man sedan kan delbetala flygbiljetter.

Har senaste året sedan Norwegian kort ändrade villor upplevt betydligt sämre bonus än tidigare. Därför funderar jag nu på att byta till Amex Platinum och komplettera med något annat mastercard/visa kort. Kan lägga till att vi i hushållet spenderar ca 120 000kr/år och reser från Arlanda 2-3 gånger per år främst inom Europa.

Vad är er erfarenhet av Amex Platinum vad är största nyttan för er? Hur länge är Amex membership reward poäng giltiga?
De extrakort som ingår i Amex platinum, görs det individuell kreditprövning för dem eller kan dem ges till vem som helst utan prövning?

Tack på förhand
Kristian

Hej!

Har idag
Eurocard Platinum - För lounge access och Concierge Service.
Norwegian Kort - Använder främst vid betalningar för att samla bonus. Rätt bra eftersom man sedan kan delbetala flygbiljetter.

Har senaste året sedan Norwegian kort ändrade villor upplevt betydligt sämre bonus än tidigare. Därför funderar jag nu på att byta till Amex Platinum och komplettera med något annat mastercard/visa kort. Kan lägga till att vi i hushållet spenderar ca 120 000kr/år och reser från Arlanda 2-3 gånger per år främst inom Europa.

Vad är er erfarenhet av Amex Platinum vad är största nyttan för er? Hur länge är Amex membership reward poäng giltiga?
De extrakort som ingår i Amex platinum, görs det individuell kreditprövning för dem eller kan dem ges till vem som helst utan prövning?

Tack på förhand
Kristian

Hur mycket reser ni utöver de 2-3 resorna från Arlanda? Hyr ni ofta bil? Bor ni ofta på hotell?

En av de största anledningarna jag har Platinum är för att få loungeaccess då jag inte har vettig status hos några flygbolag. MR-poängen har ingen maximal giltighetstid. När jag sökt om extrakort har det tagits UC på de som ska ha korten, tolkar det mest som att det är för att kontrollera att det inte finns några anmärkningar då en del av de jag har givit extrakort till inte har någon direkt inkomst.

Reser du bara 2-3 resor per år så skulle jag säga att det blir dyrt beronede på hur många som resor.

Jag har det för fria lounge besök för mig, min fru dotter samt min mor som brukar resa med oss. Då gör vi ca 4-5 resor per år. Sen resor jag själv en 2-4 resor i tjänsten/år. Så de blir en hel del lounge besök. lite Lounge och the go på Espresso house.

Sen hyr vi bil ibland och då är det bra med hyrbils försäkringen självrisk eliminering.

Ett + för oss är statusen på Marriot och Hilton som vi andvänder frekvent.

Membership rewards poängen brukar jag överföra till Hilton/Marriot.

Mina tjänsteresor/kurser är alltid Scandic (kurserna hålls där) så fär har man också ett bra värde i 3rd level med 100kr resturang kupong/natt bara de genererar för mig ca 1500/år.

Min fru har ett extra platinum min mor ett extra guld som ingår, på de sätt så drar vi på oss lite mer membership rewards poäng. spend ca 300k/år tillsammans.

Stort tack för alla bra tips verkligen uppskattat. Reser nästan alltid 2 personer jag och min fru på våra resor. Brukar totalt bli 2-3 tur/retur resor per år för oss givetvis kan detta pendla från år till år. Plus några flygresor till under året. I samband med resor bor vi normalt på hotell. De resor vi tagit i år har varit till Berlin, Frankfurt/Mannheim, Bulgarien, Gran canaria.

Vi skaffade AMEX Plat för ett par månaders sedan, vi har tidigare haft AMEX Gold lite till och från samt Master Card Plat. från Danske Bank.
Vi bort uteslutande på Hilton, jag har i 15 års tid varit Hilton Gold men åkte ner till Silver i år vilket var ett av incitamenten till AMEX Plat. I
Lounge access med PP är också ett incitament, vi har 4st PP besök var med vårt Master Card Plat. från Danske men de går snabbt åt eftersom alla våra long haul från GOT är minst en mellanlandning. Nu när äldsta sonen fyllt 13 år "kostar" han ett besök också då flertalet PP lounger har <12 år gratis i sällskap med vuxen.
Fasttrack på GOT är ett annat incitement.

Mrs. GOTBound har givetvis ett Plat. extrakort. Vi tycker årsavgiften är motiverat för vårt resemönster. Tyvärr är det dåligt med Plat. event i Göteborg.

EK

Reser du bara 2-3 resor per år så skulle jag säga att det blir dyrt beronede på hur många som resor.

Jag har det för fria lounge besök för mig, min fru dotter samt min mor som brukar resa med oss. Då gör vi ca 4-5 resor per år. Sen resor jag själv en 2-4 resor i tjänsten/år. Så de blir en hel del lounge besök. lite Lounge och the go på Espresso house.

Sen hyr vi bil ibland och då är det bra med hyrbils försäkringen självrisk eliminering.

Ett + för oss är statusen på Marriot och Hilton som vi andvänder frekvent.

Membership rewards poängen brukar jag överföra till Hilton/Marriot.

Mina tjänsteresor/kurser är alltid Scandic (kurserna hålls där) så fär har man också ett bra värde i 3rd level med 100kr resturang kupong/natt bara de genererar för mig ca 1500/år.

Min fru har ett extra platinum min mor ett extra guld som ingår, på de sätt så drar vi på oss lite mer membership rewards poäng. spend ca 300k/år tillsammans.
Scandic status fås inte genom kortet sedan januari. Tråkigt nog.

Ej heller någon direkt status på Marriott (Bonvoy) eftersom Guld där varken ger lounge eller fri frukost numera. En uppgradering emellanåt och lite senare checkout är väl det enda.

Toppen