Senaste nytt

Amex - Platinum eller SAS Elite?

Som @Taggen säger, betala där istället. 550 kronor får du ju rätt mycket för. Att ha kortet 1 månad så går du säkert miste om signup poäng också om du inte når spend kravet.

Vad som är bäst av gold eller premium beror ju på om du vill satsa på eurobonus eller något annat.

Man har ju ej lounge access med SAS-kortet, så det är väl ett minus. Annars är väl poängsamlandet bättre när det kommer till SAS-korten än för det som erbjuds för Gold, eller? Har inte alls bra koll på vad man kan göra för de poängen.

Jag tror du får backa tillbaka och fundera på vad du vill uppnå med att skaffa ett kort. Läs mer här inne på BC, och läs på hos Amex vad de olika korten har för villkor, erbjudanden och förmåner. Väga kostnader mot utfall osv…
Om det är resor för poäng du vill samla till vill jag ändock slå ett slag för mitt inlägg tidigare i denna tråd.

• Gilla
Reactions: hco
Jag tror du får backa tillbaka och fundera på vad du vill uppnå med att skaffa ett kort. Läs mer här inne på BC, och läs på hos Amex vad de olika korten har för villkor, erbjudanden och förmåner. Väga kostnader mot utfall osv…
Om det är resor för poäng du vill samla till vill jag ändock slå ett slag för mitt inlägg tidigare i denna tråd.
Sorry, missade ditt inlägg från tidigare. Tack! Jag har inte superbra koll på poängen som krävs för att resa, men skulle det innebära att jag har tillräckligt med poäng till typ NY i någon högre klass för två när jag når upp till ungefär 2-4-1-nivå? :)

Om man inte har så mycket spend kan man kanske inte nyttja en 2-4-1 varje år, men det måste man trots allt inte. Man kan ju spara poäng i 2-3 år om man inte lyckas få ihop till den interkontinentala businessresan direkt.
Jag förstår! Tänker dock mer med rekryteringsbonusen för Elite som Fredde påtalade. Om jag förstod det rätt så skulle det gå mycket snabbare att få ihop poäng som går att använda. Tänker mig ändå att Elite är dyrare än Premium (Platinum är dyrare, men som sagt får jag några perks jag kan använda). Om det dock går att få till något snabbt (givetvis att jag när upp till 2-4-1, vilket jag bör kunna inom ett år) så är väl Elite säkert mer värt det.

Jag förstår! Tänker dock mer med rekryteringsbonusen för Elite som Fredde påtalade. Om jag förstod det rätt så skulle det gå mycket snabbare att få ihop poäng som går att använda. Tänker mig ändå att Elite är dyrare än Premium (Platinum är dyrare, men som sagt får jag några perks jag kan använda). Om det dock går att få till något snabbt (givetvis att jag när upp till 2-4-1, vilket jag bör kunna inom ett år) så är väl Elite säkert mer värt det.
Jag tror inte du förstår hur komplicerat detta kan vara.

Värvningsbonusen gäller under en viss period, intjäningen mot 2-4-1 vouchern räknas på kalenderår och du säger att du har låg spend (förståeligt om man är student). Ska du lyckas utnyttja allt det där så krävs det att ganska mycket fungerar och faller på plats för dig.

Är du också införstådd med att det inte går att välja fritt vilka datum som helst när du väl har poängen och vouchern? Då börjar nämligen nästa jakt, den på lediga platser. De populäraste SAS avgångarna bokas upp nästan ett kalenderår i förväg. Det går att boka med andra Star Alliance partners som kan ha bättre tillgänglighet på bonusplatser än vad SAS har på sina plan, men då kostar det många fler poäng. Du behöver alltså inte bara skaffa poängen och vouchern, du måste också lägga lite tid på att leta biljetter och ha en smula tur. Det går inte att förvänta sig att man hittar platser just exakt dit man vill och just exakt de datum man vill åka. Viss flexibilitet krävs!

Last edited:
Sorry, missade ditt inlägg från tidigare. Tack! Jag har inte superbra koll på poängen som krävs för att resa, men skulle det innebära att jag har tillräckligt med poäng till typ NY i någon högre klass för två när jag når upp till ungefär 2-4-1-nivå? :)
Här är länkar med poäng som behövs. Dela på 2 om du har en voucher, eller räkna det som att ni reser två för priset som står.
Flygpoängtabell – upptäck vart dina poäng kan ta dig | SAS
Den gäller om det är BARA flygning med SAS, dvs det står fysiskt SAS på flygplanet.

Så fort något annat bolag i Star Alliance är inblnandat gäller denna:
Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS
Samma princip med 2-4-1

Som @Berglund påpekar är dock utbudet begränsat och kräver tur, tålamod och flexibilitet. Det finns bra trådar här om hur man söker efter award-resor. Lite pyssel är det med det ger en fin resa när man lyckas!

Jag tror inte du förstår hur komplicerat detta kan vara.

Värvningsbonusen gäller under en viss period, intjäningen mot 2-4-1 vouchern räknas på kalenderår och du säger att du har låg spend (förståeligt om man är student). Ska du lyckas utnyttja allt det där så krävs det att ganska mycket fungerar och faller på plats för dig.

Är du också införstådd med att det inte går att välja fritt vilka datum som helst när du väl har poängen och vouchern? Då börjar nämligen nästa jakt, den på lediga platser. De populäraste SAS avgångarna bokas upp nästan ett kalenderår i förväg. Det går att boka med andra Star Alliance partners som kan ha bättre tillgänglighet på bonusplatser än vad SAS har på sina plan, men då kostar det många fler poäng. Du behöver alltså inte bara skaffa poängen och vouchern, du måste också lägga lite tid på att leta biljetter och ha en smula tur. Det går inte att förvänta sig att man hittar platser just exakt dit man vill och just exakt de datum man vill åka. Viss flexibilitet krävs!

Fan, det här inlägget var inget vidare på att sälja det glamorösa livet som poängjägare!

Faktum kvarstår dock, precis som berglumd säger så är det mycket som ska falla på plats.

Inget är omöjligt, men ofta bättre att betala för förmånerna på plats om dem används sällan.

Jag tror följande strategi kan vara en bra början om målet är t.ex att flyga Business till New York:

1. Skaffa SAS Amex Premium (kostar 100kr per månad), det ger 15p per 100kr och du får en 2-4-1 voucher om du spenderar 150K på kortet mellan januari-december 2022. Bli värvad av någon så får du just nu 30 000p redan.

2. Skaffa SAS Eurobonus World Mastercard (kostar 395kr per år, halva priset första året), det ger 10p per 100kr och du får 3 000p när du skaffar den. Den här kortet använder du bara när du kan inte betala med Amex, så du missar aldrig att tjäna poäng.

3. Försök värva 1-2 kompisar, familjemedlem osv under 2022 till Amex. Enklaste sätt att tjäna poäng.

4. Handla genom SAS shopping portal för lite extra poäng. Finns massa bra tips här för att tjäna poäng.

5. Försök betala så mycket som möjligt åt andra som sen swishar dig. Kommer hjälpa dig att nå voucher snabbare samt du tjänar poäng på något du inte spenderar själv.

Vid slutet av 2022 borde du ha tillräckligt med poäng för att kunna resa med SAS eller Star Alliance till New York för 2 pers :) Som andra påpekade är det inte alltid så lätt att hitta platser men det är ändå inte omöjligt;)

Lycka till!:)

Toppen