Senaste nytt

Amex med Samsung Pay / Google Pay

TP12

Medlem
Nu när Curve inte ger poäng till SAS MC längre så kommer jag använda mitt Amex i högre utsträckning. Googlade precis men kunde tyvärr inte hitta några indikationer om att Amex är på väg till Samsung eller Google pay i Sverige (eller Curve).

Någon som hört eller läst något konkret?
 

eddo

Medlem
Nu när Curve inte ger poäng till SAS MC längre så kommer jag använda mitt Amex i högre utsträckning. Googlade precis men kunde tyvärr inte hitta några indikationer om att Amex är på väg till Samsung eller Google pay i Sverige (eller Curve).

Någon som hört eller läst något konkret?
Nej tyvärr. Känns som att om de hade velat införa det borde de ha gjort det för länge sen. Förstår faktiskt inte varför de inte gjort det?
 

folo

Medlem
Mina fördomar säger att det är stor övervikt Apple-användare bland Amex-innehavarna, dvs efterfrågan kanske bara inte är tillräcklig. Det behövs säkert en del volym för att besparingarna på fraud ska täcka overheadkostnaderna.

Kollar man på SASMC (SEB) har de inte heller stöd för Google Pay i Sverige, däremot i Estland som säkert har fler Androidanvändare. Det finns stöd i Sverige för Samsung Pay och en massa mindre wearables-paysystem. Dock har nog SEB fler användare än Amex med alla sina brandade kort och Samsung+övriga Paysystem kanske har subventionerade priser för att växa.
 

iceland

Medlem
Funkar sällan att blippa sitt Amex ändå, jag har i princip slutat försöka (fysiskt eller Apple Pay). Funkar på Ica, Ikea och några ställen till, men är jag någonstans där jag inte vet om kontaktlös betalning funkar så orkar jag inte chansa.

Antar att det finns en förklaring till att kontaktlös betalning inte funkar även om betalterminalen accepterar Amex. Irriterande hur som helst.
 
Funkar sällan att blippa sitt Amex ändå, jag har i princip slutat försöka (fysiskt eller Apple Pay).
Någonting har förändrats där, jag upplevde tidigare som dig att det nästan aldrig fungerade.

Men för något år sedan märkte jag att det nu nästan ALLTID funkade att blippa amex (där det tas överhuvudtaget så klart). Kan vara i läsarna ändringen skett, men jag upplevde att det hängde ihop med att jag fick ett nytt kort (giltighetstiden på det gamla gick ut), så jag TROR att det faktiskt är något Amex ändrat…
 

Jannes

Medlem
Jag har på känn att Amex är pilliga med inköpets storlek vad gäller kontaktlöst. I min närmsta stora ICA så verkar det aldrig funka men då är köpen aldrig under 500kr.
 

Delayed

Medlem
Jag har på känn att Amex är pilliga med inköpets storlek vad gäller kontaktlöst. I min närmsta stora ICA så verkar det aldrig funka men då är köpen aldrig under 500kr.
Det där känner jag inte igen! I de butiker blipp fungerar är min erfarenhet att det fungerar oavsett belopp. Och det fungerar avsevärt bättre numera än för något år sedan. Jag blippar regelbundet betydligt högre belopp än 500:-
 

Sir Lemon

Medlem
Jag har på känn att Amex är pilliga med inköpets storlek vad gäller kontaktlöst. I min närmsta stora ICA så verkar det aldrig funka men då är köpen aldrig under 500kr.
Över typ 300:- så krävs kod iaf vid blipp. Sen har jag känslan att chipet slits ut rätt fort när gäller blippmöjlighet iaf, men funkar om man ”kör in” det en längre tid efter.
 

Hachans

Medlem
Jag har på känn att Amex är pilliga med inköpets storlek vad gäller kontaktlöst. I min närmsta stora ICA så verkar det aldrig funka men då är köpen aldrig under 500kr.
Över typ 300:- så krävs kod iaf vid blipp. Sen har jag känslan att chipet slits ut rätt fort när gäller blippmöjlighet iaf, men funkar om man ”kör in” det en längre tid efter.

Är inte gränsen 400:- ?

Legitimerar man sig med FaceID så blir det ingen kod om ni pratar om Apple Pay och inte vanlig blipp med kortet. Det är samma med övriga betalkort, FaceID anses säkert nog för att ersätta pin. Hur det fungerar på övriga mobilleverantörer vet jag inte.

Och jo, gränsen är 400.
 
Toppen