Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Jonas F

Medlem
Dagens besök i Pontus-Loungen.

Ganska mycket folk idag så det hade nog kunnat vara på sin plats att hålla öppet lite längre än till kl 18. Men vi har lärt oss av förra misstaget då vi inte noterat de nya öppettiderna och precis missade middagen bara för det.

Caesarsallad som förrätt (halv portion) som smakade bra.
B226A00B-A98E-426D-AA77-4ADCC96DAD72.jpeg

Jag tog flankstek (rätt torr men pommes fritesen var goda, speciellt efter att jag fått lite extra majonnäs att doppa i).
C8F3C84F-3B43-4DD3-B2AE-CD4AD2F6E09F.jpeg


Pastan med kantarell såg ut såhär. Den smakade bra men kanske inte något som stack ut.
F796B31E-0A67-4CD2-A3FA-66FE00BE1D08.jpeg

Vi får hoppas nästa meny faller mig lite mer i smaken. Den här omgången kändes lite småtrist.

Nu blir det en promenad till SAS-loungen också.
 
Dagens besök i Pontus-Loungen.

Ganska mycket folk idag så det hade nog kunnat vara på sin plats att hålla öppet lite längre än till kl 18. Men vi har lärt oss av förra misstaget då vi inte noterat de nya öppettiderna och precis missade middagen bara för det.

Caesarsallad som förrätt (halv portion) som smakade bra.
Visa bifogad bild 120617

Jag tog flankstek (rätt torr men pommes fritesen var goda, speciellt efter att jag fått lite extra majonnäs att doppa i).
Visa bifogad bild 120618


Pastan med kantarell såg ut såhär. Den smakade bra men kanske inte något som stack ut.
Visa bifogad bild 120619

Vi får hoppas nästa meny faller mig lite mer i smaken. Den här omgången kändes lite småtrist.

Nu blir det en promenad till SAS-loungen också.
Var där i fredags och tog då flanksteken. Nästan som en kolbit. Väldigt torr. (Notera storleken på köttbiten... väldigt liten). Pommes frittes var goda och bra, samt smöret var gott. Laxmackan och pastan inget heller att hurra för. Fick testa från mitt sällskap. Det var 1.5 år sedan jag var där sist, och jag tycker att kvaliteten på maten har blivit sämre. Trist med Melleruds öl på tapp istället för någon god öl på flaska. Trevlig personal dock!
IMG_2841.jpeg
 

Mangostan

Medlem
Jag instämmer i de två senaste skribenternas kritik av månadens meny. Mackorna har blivit hälften så stora (så var det redan i juli och kanske tidigare) och varmrätterna känns också lite snålt tilltagna. Visserligen lätt avhjälpt med att beställa fler rätter, men jag föredrar riktiga portioner från början.
Vad gäller flanksteken så är den ett bottennapp. Utöver att den väldigt liten, så serveras den "förpreppad" vilket resulterar i att den blir överstekt. Just flankstek ska absolut inte stekas mer än till medium rare, men det går ju inte att få till när de har "förpreppat" den. Ordet inom citationstecken användes av personalen vid mitt besök. Om man säger att man inte har bråttom borde de kunna steka en biff enligt önskemål.
 

Hachans

Medlem
Kvaliteten glider även på frukosten, men det verkar ju vara konsekvent med vad som sker på resten av dagen från vad jag kan se i tråden. Det som tidigare varit högkvalitativt bröd, juice och fullstora croissanter/pain au chocolat har ersatts med äckligt mjuka bröd på morgonen, någon juice som förvisso är god men knappast premium och minicroissanter/pain au chocolat som alltid är hårda eller sega. Även om man kommer first thing på morgonen efter öppning (vilken också är i senaste laget). Yoghurten glömde jag. Har gått från någon trevlig variant till en rinnig jäkel med jordgubbssylt som någon hällt över på en burk för att det ska verka fancy och påminna om den som de hade tidigare.

Nu har man dessutom mitt under en pandemi (och rötmånad) bestämt sig för att det bästa sättet att servera denna frukost är att ha den stående framme på borden. Fritt fram för alla att hosta på, smutsa ner när de rör sig genom loungen.

Och så är personalen tråkig som vanligt. Frågar man efter något så blir de störda. Sist fick jag en smutsig använd kaffemugg (den som stod framme med maten på bordet). Det hade med andra ord inte blivit utbytt och diskad sen dagen innan. Det tyckte iofs personalen var rätt orimligt så jag fick en ren. Men det visar ändå på bristande kvalitetstänk.

Hade jag varit Pontus Frithiof hade jag nog tänkt över om jag verkligen vill att mitt varumärke ska associeras med detta. För detta är inte något som är pandemirelaterat, kvaliteten har dykt tidigare. Ironiskt nog så har kvaliteten blivit sämre, ju fler gäster man fått. Innan pandemin gick jag hellre till SAS loungen för att äta frukost. Trots att man fick montera sin egen macka där så var det bättre.
 

JacobGBG

Medlem
Första gången på Pontus då jag hör hemma på GOT. Ett dussin pers i kön medan personal står och småsurrar för sig själv. Hör detta till normen?
 

Renato

Medlem
Första gången på Pontus då jag hör hemma på GOT. Ett dussin pers i kön medan personal står och småsurrar för sig själv. Hör detta till normen?

Förstår att det kan se konstigt ut. Tycker inte personalen ska små surra medans det är rörelse i restaurangen. På Pontus är det oftast hovis som tar emot gästerna inte all personal. Men förstår att det inte kan se bra ut.
 

JacobGBG

Medlem
Kan nyansera ovanstående Lite för att inte låta så tråkig.

Det fanns bara 1 för dörren och 2 i servisen. Med tanke på det trycket så gjorde dom ett bra jobb men tror Pontus får ta och se över personalbehovet.
 

Renato

Medlem
Kan nyansera ovanstående Lite för att inte låta så tråkig.

Det fanns bara 1 för dörren och 2 i servisen. Med tanke på det trycket så gjorde dom ett bra jobb men tror Pontus får ta och se över personalbehovet.

Ja det säger mycket.

Dom flesta som jobbar på Pontus, vet vart skåpet ska stå. Tyvärr är det ledningen det sitter i.
 
Toppen