Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

En fråga, vad har ni som ansökt nyligen fått för kreditgräns i förhållande till taxerad årsinkomst? 20%? 30%?
Jag ansökte i mellandagarna om ett Elite, men fick aldrig fylla i önskad kreditgräns?
Det vill jag minnas att jag kunde fylla i då jag ansökte om SAS Mastercard premium!

Länge sen jag ansökte om kortet nu, men tror jag fick ca 15% av årsinkomst. Väldigt märkligt då kreditgränsen landade långt under min månadsspend på mitt tidigare betalkort Premium.

Nu har jag höjt gränsen en del, men framförallt så låter Amex mig spendera till mer än 3x kreditgränsen. Så deras egentliga bedömning tycks vara omkring 35-45% av årsinkomst.

Tror den nivån som bankerna har är att de helst ser en total kreditgräns på under 20% av årsinkomsten.

När jag ansökte om Elite (kreditkort), vilket var mitt första Amex-kort, så fick jag en väldigt ojämn kreditgräns (specifik ner till krona), som nog var exakt 20% av taxerad förvärvsinkomst. När jag något år senare la till ett Platinum (betalkort) såg jag aldrig den verkliga kreditgränsen, men detta kort bytte jag sedan till ett Platinum (kreditkort) och då fick jag ytterligare drygt 20% av inkomsten ovanpå Elite-kortets gräns. På Platinum är dock kreditgränsen väldigt avrundad, ett jämnt 100 000-tal. Innan dess hade jag aldrig varit ens i närheten av att maxa ut krediten på Elite-kortet. Det är med andra ord lite svårt att se någon sammanhållen logik i vilken gräns de sätter...

En fråga, vad har ni som ansökt nyligen fått för kreditgräns i förhållande till taxerad årsinkomst? 20%? 30%?
Jag ansökte i mellandagarna om ett Elite, men fick aldrig fylla i önskad kreditgräns?
Det vill jag minnas att jag kunde fylla i då jag ansökte om SAS Mastercard premium!
På mitt Elite fick jag 45% av angiven årsinkomst i ansökan (som är något högre än senast taxerade årsinkomst). Positiv överraskning eftersom jag var lite rädd för att det skulle bli mindre flexibelt i och med skifte från betalkort till kreditkort.
Har haft AmEx sedan 2014, aldrig missat en betalning och haft både relativt stora (200 lax) och små fakturor (20 lax) från dem.

Jag fick ca 25% av årsinkomsten, sänkte den dock direkt idag till en mer lagom nivå.

Annan fråga kring dessa nya kreditkort, är OCR-nummer fortfarande kortnr följt av 75 på slutet och till samma bankgiro hos Amex?

En helt annan fråga, är det någon som vet om man även sänkt intjäningen för flygbiljetter hos SAS till 10 poäng per 100 SEK på det gamla betalkortet? Har än så länge bara haft andra köp men eftersom det varit en viktig källa till poäng för mig så är jag nyfiken.

Toppen