Amex har tagit bort betalkorten

agehall skrev:Ja, någon gång kommer säkert betalkortsprodukten att avslutas, men jag tror inte vi behöver oroa oss för det närmaste åren.Klicka för att utvidga...
Precis. Som jag skrivit tidigare i någon tråd - jag har SAS Diners, det slutades att ges ut för flera år sedan. Men jag har kvar det och det fungerar och jag får automatiskt ett nytt hemskickat när utgångsdatumet passerat.

Lite konstigt dock att Amex på norska sidan lanserar nya kort som är betalkort och skippar kortet från DnB.

Norska SAS Amex Platinum försvinner och utbudet blir samma som i Sverige, dvs SAS Classic, Premium och Elite.

Lite annorlunda upplägg dock, går att läsa om här: Oppdag det nye SAS Amex kortet - lanseres i november!

Man ska även göra om de klassiska korten under början av 2019, och just är faktiskt all information om dessa borttaget tillsvidare. Amex Platinum i Norge har (eller hade, ifall det ändras) fortfarande kvar inkomstgränsen, tror den ligger på +1 MNOK.

Niclas.J skrev:Norska SAS Amex Platinum försvinner och utbudet blir samma som i Sverige, dvs SAS Classic, Premium och Elite.Lite annorlunda upplägg dock, går att läsa om här:Oppdag det nye SAS Amex kortet - lanseres i november!Man ska även göra om de klassiska korten under början av 2019, och just är faktiskt all information om dessa borttaget tillsvidare. Amex Platinum i Norge har (eller hade, ifall det ändras) fortfarande kvar inkomstgränsen, tror den ligger på +1 MNOK.Klicka för att utvidga...
Kanske jag missuppfattar men i swe finns ju platinum. Att det tas bort i norge betyder ju inte ”utbudet böir samma som i swe. Eller menar du det funnits nån form av SAS amex platinum?

squeezen skrev:Kanske jag missuppfattar men i swe finns ju platinum. Att det tas bort i norge betyder ju inte ”utbudet böir samma som i swe. Eller menar du det funnits nån form av SAS amex platinum?Klicka för att utvidga...

Som jag skrev så är det SAS Amex Platinum som försvinner och utbudet blir samma som i Sverige, men med lite andra villkor (bl a 2-4-1 på Classic efter 100k). Det fanns alltså SAS Amex Platinum i Norge tills nu.

Man ska även göra om upplägget för de klassiska korten Green, Gold och Platinum (ej SAS). Gissningsvis ändras även dessa till den "svenska modellen" vad gäller bonusintjäning (och kanske tas inkomstgränserna bort).

Niclas.J skrev:Som jag skrev så är det SAS Amex Platinum som försvinner och utbudet blir samma som i Sverige, men med lite andra villkor (bl a 2-4-1 på Classic efter 100k). Det fanns alltså SAS Amex Platinum i Norge tills nu.Man ska även göra om upplägget för de klassiska korten Green, Gold och Platinum (ej SAS). Gissningsvis ändras även dessa till den "svenska modellen" vad gäller bonusintjäning (och kanske tas inkomstgränserna bort).Klicka för att utvidga...
Är det inte 100K för en 2-4-1 (SAS inom Europa) med det svenska Classic idag?

Eller är det en fullständig 2-4-1 (Star Alliance worldwide) som kommer att erbjudas med ett norskt Classic?

agehall skrev:Jag tror faktiskt man kommer låta dem självdö - ser inte incitamentet för AmEx att tvinga över kunder på kreditkortsprodukterna.Klicka för att utvidga...
Samtidigt så tjatar de ju på via både mail och på hemsida om att man ska gå över till just kreditkorten. Så något incitament måste de ju ha?

Meazza skrev:Samtidigt så tjatar de ju på via både mail och på hemsida om att man ska gå över till just kreditkorten. Så något incitament måste de ju ha?Klicka för att utvidga...
Incitamentet är ju naturligtvis möjligheten att tjäna mer pengar på kunderna med delbetalning.

NotRyan skrev:Är det inte 100K för en 2-4-1 (SAS inom Europa) med det svenska Classic idag?Eller är det en fullständig 2-4-1 (Star Alliance worldwide) som kommer att erbjudas med ett norskt Classic?Klicka för att utvidga...

Fel av mig, fick av någon anledning för mig att det inte är 2-4-1 med Classic i Sverige.

Hej, liten undring:

jag har tidigare haft AMEX Platinum under många år, sa upp det för 2 år sen. Om jag vill skaffa det igen kommer det att bli kreditkortet eller kan man starta upp betalkortet igen? /Jörgen

Börling skrev:Hej, liten undring:jag har tidigare haft AMEX Platinum under många år, sa upp det för 2 år sen. Om jag vill skaffa det igen kommer det att bli kreditkortet eller kan man starta upp betalkortet igen? /JörgenKlicka för att utvidga...

Det blir kreditkortet då.

Hur ser värvningserbjudandet med poäng och betalningsfria månader ut om jag byter mitt Amex Platinum betalkort som jag haft ett år nu till kreditkort? Blir det extra poäng då med ?

Direktorn skrev:Hur ser värvningserbjudandet med poäng och betalningsfria månader ut om jag byter mitt Amex Platinum betalkort som jag haft ett år nu till kreditkort? Blir det extra poäng då med ?Klicka för att utvidga...
Kanske, kanske inte. Enligt reglerna nej.

Direktorn skrev:Hur ser värvningserbjudandet med poäng och betalningsfria månader ut om jag byter mitt Amex Platinum betalkort som jag haft ett år nu till kreditkort? Blir det extra poäng då med ?Klicka för att utvidga...

Enligt mail från Amex får man 3 månader gratis vid byte Elite betalkort -> Elite kreditkort

Vad tjänar du på att byta till nya SAS Amex Elite?Du behåller 20 Extrapoäng per 100 kr och dina övriga nuvarande förmåner.Vi bjuder dessutom på medlemsavgiften första 3 månaderna(värde 1 005 kr).Klicka för att utvidga...

Går det att betala årsavgift årsvis. Jäkla jobbigt att redovisa det månadsvis för att få ersättning från jobbet för elit kortet?

FF#1 skrev:Går det att betala årsavgift årsvis. Jäkla jobbigt att redovisa det månadsvis för att få ersättning från jobbet för elit kortet?Klicka för att utvidga...
Jag betalar årsvis för mitt Elite-kreditkort så det bör inte vara några problem.

Har nog bestämt mig, säger upp betalkortet samma dag som jag får mina statuspoäng.

Sen håller jag mig lugn och signar upp på ett kreditkort efter nyår och kasserar in statuspoängen på rätt del av mitt kvalår som är helår.

har haft magknip många år över att statuspoängen kommer någon gång mellan slutet av oktober och sen december...

Ni som bytt från Amex betalkort -> Amex kreditkort och lyckats få välkomstbonusen, har ni bockat i att ni sedan tidigare är Amex-kund?

upload_2018-10-23_12-15-0-png.80770

Nyhet per mejl idag.

"

Varför genomför vi en förändring av dina kortförmåner?

2017 lanserade vi SAS Amex Elite som kreditkort och slutade samtidigt sälja betalkortsprodukten. Portföljen av kreditkort är nu mångdubbelt större och vi har därför beslutat oss för att successivt fasa ut SAS Amex Elite betalkort. Detta för att vi ska kunna fokusera på att vidareutveckla de produkter som är mest efterfrågade.

Fr.o.m. den 1 januari 2019 sänker vi därför din intjäning från 20 till 15 SAS EuroBonus Extrapoäng per 100 kr"

"Vad tjänar du på att byta till nya SAS Amex Elite?

Du behåller 20 Extrapoäng per 100 kr och dina övriga nuvarande förmåner.

Vi bjuder dessutom på medlemsavgiften första 3 månaderna (värde 1 005 kr).

Se nedanstående jämförelse om du vill veta mer om skillnaderna mellan de två produkterna."

Back