Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

Men ska man hålla på sådär så kan man ju börja erbjuda Centurion som kreditkort också, öppet för alla att kunna ansöka om. Förut fanns det ju ändå en viss glans i att ha t.ex ett Platinum. Nu har det samma status som ett SEB Mastercard ungefär. Vilket väl får ses som ett misslyckande från Amex.

Det enda som betalkortet saknar i jämförelse med kreditkortet nu är ju en förutbestämd kreditgräns. Vilket visserligen är bra men knappast fördelaktigare.

Kreditkortet har/eller kommer även få Fast Track på Arlanda. Värt rätt mkt men som inte kommer erbjudas betalkortsanvändaren.

Jag fick erbjudandet om Fast Track på Arlanda trots betalkort så det verkar gälla alla Platinum.

Bra inlägg Front-X och väldigt konstigt att Amex valt att krascha sitt prestigekorts image i Sverige.

Som personligt exempel betalade jag ALLT förr med Platinum, undvek köpställen som inte accepterade kortet etc. Ofta sex siffrig månadsfaktura mot någon tusenlapp nu bara i snitt. Det måste väl ändå kosta dem mycket om många kunder ändrar sitt köpmönster eller är jag unik här? Undrar hur det ser ut i andra länder med Platinum-konceptet. Globalt beslut att masslansera?

Avslutningsvis är just flexibiliteten utan bestämd kreditgräns är en stor fördel vid plötsliga stora utlägg. Byter absolut inte.

Last edited:
I USA är det ännu lättare att få kreditkort av högsta rand än Sverige.
Så jag tror ni är lite fel ute om ni tror att de bästa betalkorten/kreditkorten har någon som helst prestige i världen längre :)
I Sverige framförallt så verkar ju inte den marknaden finnas heller...

Bra inlägg Front-X och väldigt konstigt att Amex valt att krascha sitt prestigekorts image i Sverige. Undrar hur det ser ut i andra länder där? Just flexibiliteten utan bestämd kreditgräns är faktiskt en stor fördel vid plötsliga stora utlägg. Byter absolut inte.

Som sagt så är det Amex beslut och det lär ju löna sig bättre detta för dem. Onekligen intressant ändå tycker jag.

Bra inlägg Front-X och väldigt konstigt att Amex valt att krascha sitt prestigekorts image i Sverige.

Som personligt exempel betalade jag ALLT förr med Platinum, undvek köpställen som inte accepterade kortet etc. Ofta sex siffrig månadsfaktura mot någon tusenlapp nu bara i snitt. Det måste väl ändå kosta dem mycket om många kunder ändrar sitt köpmönster eller är jag unik här? Undrar hur det ser ut i andra länder med Platinum-konceptet. Globalt beslut att masslansera?

Avslutningsvis är just flexibiliteten utan bestämd kreditgräns är en stor fördel vid plötsliga stora utlägg. Byter absolut inte.
Några spenderar mindre, andra spenderar mer då de nu har skaffat kortet. Sen finns det de som bara betalar för kortet och är glada för det med att nyttja förmånerna. Det är fortfarande ett exklusivt kort, hur många "normala" utanför detta forum skulle ens tänka tanken att betala 6000 för ett kort? Det är nog omkring 0,01% av Sveriges befolkning som skulle överväga det om man inte redan har kortet.

Förresten är det någon som har koll på om Marriot / Starwood kommer få ändrad växlingsrate med det nya platinumkortet?
Jag funderar på att byta mitt då jag primärt använder mina kort utomlands och skulle kunna tänka mig att lägga en del av poängen till dess program.
Dock undrar nog jag som många andra vad växlingskursen blir efter sammanslagningen i Augusti..... antar man kanske få vänta och se.....

Ingenting matchar Amex SAS Elite kort....ger mest valuta ( snarare SAS points) för pengarna.......övergav både mina Gold och Platinum kort för 2 år sedan. Den hade endast Amex poäng som i bästa fall gav gratis Hilton rum och Priority pass som på vissa flygplats inte fungerade....Nu får jag istället massvis med SAS poäng som tack vare 2.4.1 voucher får man Business class flyg..... då även Lounge ingår i alla stopp over.

Där har du fel då tex. Amex Platinum nu vid köp utomlands ger mer poäng än SAS Amex.
Har du dessutom Flying Premium via Mastercard och vill flyga SAS så tycker jag Platinum är ett bra alternativ.
Som sagt, jag har både Amex Platinum, Elite och Premium..... så jag har lite koll varje fall ;)

Ingenting matchar Amex SAS Elite kort....ger mest valuta ( snarare SAS points) för pengarna.......övergav både mina Gold och Platinum kort för 2 år sedan. Den hade endast Amex poäng som i bästa fall gav gratis Hilton rum och Priority pass som på vissa flygplats inte fungerade....Nu får jag istället massvis med SAS poäng som tack vare 2.4.1 voucher får man Business class flyg..... då även Lounge ingår i alla stopp over.

Palmen: Jag har faktiskt frågat amex rep. varför de tog bort inkomstkravet och det är som du säger. 99% betalar ändå inte 6000:- i årsavgift så det var ett ganska onödigt krav enligt henne då.
Det är som med det mesta i flygvärlden, saker förändras och man får ändra efter nya förutsättningar. Jag har också helst ett betalkort, men när nu kreditkorten erbjuder något bättre får man ju omvärdera, är det inte värt det får man ju säga upp det och skaffa något bättre om det finns. I dagsläget finns ju dock inget bättre och det är ju amex fullt medvetna om

Toppen