Senaste nytt

AMEX: Fakturan är betald i tid - ändå påminnelseavgift

Oj ska man behöva vara orolig för det här varje gång man har en betalning som sker nära en helg framöver? Den här gången slapp jag bekymmer men det verkar ju vara lite slumpmässigt.
Det behöver man verkligen inte. Jag har haft automatisk betalning av efaktura från Amex så länge det har varit möjligt (10 år eller något sådant kanske), jag har aldrig någonsin justerat betalningsdagen bort ifrån vad Amex själva begärt (vilket, när det infaller på en röd dag, betalas automatiskt av min bank första icke-röda dag därefter). Inte en gång har de vare sig debiterat mig ränta eller hållit inne poäng. Det vore helt orimligt att de skulle göra det, när betalning sker enligt deras egna instruktioner och enligt lag.

Oj ska man behöva vara orolig för det här varje gång man har en betalning som sker nära en helg framöver? Den här gången slapp jag bekymmer men det verkar ju vara lite slumpmässigt.

Betalningsdag 25:e april, betalades 25:e april och idag står betalningen som betalad den 25:e april i AMEX-appen. Jag har, som sagt, ICA Banken som bank jag betalar ifrån.
Som övriga påpekat ska det egentligen inte vara något problem och Amex lär rätta till det. Vill man vara helt säker på att slippa problem och/eller behöva kontakta kundtjänst etc så kan man ju alltid betala en/några dagar tidigare.

Jag har tröttnat på att det strular med fakturor så jag betalar direkt när de kommer, lönen i april går till fakturan som kommer den 2e, 3e maj (med förfallodatum i slutet av maj). Enklast så.

Jag har tröttnat på att det strular med fakturor så jag betalar direkt när de kommer, lönen i april går till fakturan som kommer den 2e, 3e maj (med förfallodatum i slutet av maj). Enklast så.
Ja, jag gör faktiskt likadant. Men det är klart, automatisk e-faktura är smidigt så jag förstår om man vill kunna köra med det.

majoriteten får ju lönen den 25:e och att då betala 3 bankdagar innan när förfallodatumet är den 27:e är ju inte helt lätt
Jag är inte helt säker på att Amex tar någon större hänsyn till när du får lön. Tidigare, i alla fall, har man dock kunnat ändra faktura-/förfallodag till en dag i månaden som passar. Med lite tur går det fortfarande.

Jag har haft automatisk betalning av efaktura från Amex så länge det har varit möjligt (10 år eller något sådant kanske), jag har aldrig någonsin justerat betalningsdagen bort ifrån vad Amex själva begärt (vilket, när det infaller på en röd dag, betalas automatiskt av min bank första icke-röda dag därefter). Inte en gång har de vare sig debiterat mig ränta eller hållit inne poäng.
Samma här och det har aldrig strulat med någon räntedebitering eller innehållna poäng utan alltid fungerat klockrent.

Jag har Swedbank/e-faktura/autobetalning med förfallodag den 27:e. Nu senast i april var den 27:e en söndag. Banken drog då pengarna fredag den 25:e och i amexappen står det "BETALNING MOTTAGEN, TACK" daterat fredag den 25:e. Transaktionsdatum står dock som den 27:e, hur nu det ska tolkas.

Finns det några teorier varför detta strular för vissa?

Det behöver man verkligen inte. Jag har haft automatisk betalning av efaktura från Amex så länge det har varit möjligt (10 år eller något sådant kanske), jag har aldrig någonsin justerat betalningsdagen bort ifrån vad Amex själva begärt (vilket, när det infaller på en röd dag, betalas automatiskt av min bank första icke-röda dag därefter). Inte en gång har de vare sig debiterat mig ränta eller hållit inne poäng. Det vore helt orimligt att de skulle göra det, när betalning sker enligt deras egna instruktioner och enligt lag.
Nej man ska ju inte behöva det men med tanke på att jag startade den här tråden för några månader sedan när jag råkade ut för just det som folk verkar uppleva återigen denna månad, men som inte jag råkade ut för den här gången, så verkar det ju lite skumt att det slumpmässigt bara går åt pipan ibland. Därav att man verkar behöva hålla lite koll på detta (om det inte rättar sig automatiskt, vilket det inte gjorde för mig förra gången åtminstone). Jag har också haft Amex väldigt länge med automatisk betalning, på e-fakturan, på deras angivna betalningsdag och aldrig varit med om problemet tidigare heller.

Toppen