Senaste nytt

AMEX försäkring vid sjukdom på resenär

Det råkar helt enkelt vara så att jag inte litar på muntlig info från kundtjänst om de inte kan backa upp det i skrift ;)

Generellt sett håller jag helt med dig; det går inte att utläsa praxisen ur villkoren. I det här specifika fallet är det väldigt många, däribland jag själv, som har fått detta bekräftat i skrift från Amex. Det explicita svaret jag fått från Amex senast lyder

"svaret är ja, du är alltid täckt av det högsta kortet som du har hos American Express trots att du har betalat med ett annat. Du är även täckt av försäkringen om du betalar med dina EuroBonus-poäng sålänge som du betalar flygskatten med något av dina American Express Kort"

Jag har svårt att se hur detta skulle kunna tolkas på något annat vis än att man täcks av Platinums försäkring när man betalat med Elite. Muntlig info kan man knappast lita på, men när flera olika personer upprepade gånger fått skriftlig info börjar det nog vinna en del vikt... dessutom är det sunt förnuft. Försäkringsgivaren får sin premie baserat på hur många som betalar avgiften för Platinum. Amex får sin intjäning baserat på hur mycket som betalas med Amex-kort, de får inte mer för att man betalar med Platinum än ett Elite. Och från Amex sida är en kund med både Platinum och Elite en bättre kund än en med bara Platinum, så de har ingen anledning att göra livet surt för denne.

Alla skulle dock vinna på att villkoren uppdaterades så att detta blir tydligt.

Jag upptäckte för övrigt precis följande på Amex hemsida:

Om jag har flera kort, vilken försäkring är det då som gäller?

"Det är alltid det kortet med högst gällande försäkring vid avresedatum som vi tar hänsyn till vid ett försäkringsärende oavsett vilket av dina kort du betalat med."

@Jane Insane Tack för länken, bra att ha det i skrift.

Det är riktigt bra, och troligen räcker det men Amex bör få med det i villkoret också.

För om det är en regnig dag, Mars står på tvärsan med Jupiter, skaderegleraren har vaknat på fel sida och allting har jävlats den dagen för hen, så kanske skaderegleringen sker enligt villkoren, och det är alltid dom som gäller formellt till syvende og sisdt i försäkringssammanhang oavsett vad som står någon annanstans eller vad kundtjänst sagt.

För om det är en regnig dag, Mars står på tvärsan med Jupiter, skaderegleraren har vaknat på fel sida och allting har jävlats den dagen för hen, så kanske skaderegleringen sker enligt villkoren, och det är alltid dom som gäller formellt till syvende og sisdt i försäkringssammanhang oavsett vad som står någon annanstans eller vad kundtjänst sagt.

Vi är nästan överens :). Tveklöst vore det bästa om villkoren uppdaterades. Men om allting går fel som du beskriver, och det slutar i ett reklamationsärende, så är inte villkoren det enda som beaktas. Även förköpsinformation, marknadsföringsmaterial, branschpraxis och direkt information från t.ex. kundtjänst (om det kan bevisas) vägs in. Det som i slutänden gäller, är vad en välunderrättad kund som tagit till sig all tillgänglig information rimligtvis kan ha uppfattat. Det finns många exempel på delar av försäkringsvillkor som bedömts som "oskäliga avtalsvillkor" med hänvisning till vad som meddelats i övrigt, och därmed inte bedömts som giltiga.

Jag har bokat en resa med Amex Premium men har inte kortet kvar eftersom jag har bytt till Elite. Har även ett Platinum-kort. Jag vet att det är de bästa försäkringsvillkoren som gäller i vanliga fall, dvs platinum-försäkringen. Men vad händer om man inte har kortet som bokningen gjorts med kvar? Ingen försäkring alls?

Kanske någon har nytta av detta. Fick just svar från amex-kundtjänst:
Hej Grusja,
Du kommer vara täckt av den största försäkringen under resan även om du har betalat med ett kort som är avslutat. I detta fall kommer du alltså vara täckt av Platinums reseförsäkring.

Skönt att veta.

Toppen