Jane Insane
Medlem
Det råkar helt enkelt vara så att jag inte litar på muntlig info från kundtjänst om de inte kan backa upp det i skrift![]()
Generellt sett håller jag helt med dig; det går inte att utläsa praxisen ur villkoren. I det här specifika fallet är det väldigt många, däribland jag själv, som har fått detta bekräftat i skrift från Amex. Det explicita svaret jag fått från Amex senast lyder
"svaret är ja, du är alltid täckt av det högsta kortet som du har hos American Express trots att du har betalat med ett annat. Du är även täckt av försäkringen om du betalar med dina EuroBonus-poäng sålänge som du betalar flygskatten med något av dina American Express Kort"
Jag har svårt att se hur detta skulle kunna tolkas på något annat vis än att man täcks av Platinums försäkring när man betalat med Elite. Muntlig info kan man knappast lita på, men när flera olika personer upprepade gånger fått skriftlig info börjar det nog vinna en del vikt... dessutom är det sunt förnuft. Försäkringsgivaren får sin premie baserat på hur många som betalar avgiften för Platinum. Amex får sin intjäning baserat på hur mycket som betalas med Amex-kort, de får inte mer för att man betalar med Platinum än ett Elite. Och från Amex sida är en kund med både Platinum och Elite en bättre kund än en med bara Platinum, så de har ingen anledning att göra livet surt för denne.
Alla skulle dock vinna på att villkoren uppdaterades så att detta blir tydligt.