Senaste nytt

Amex / Eurobonus till Qatar - 2-4-1 vouchers

Hej!

Idag har min pointsharing grupp 700.000 poäng. Vi har även tre stycken 2-4-1 vouchers som går ut nästa år i december (2023). Poängen har lite olika utgångsdatum men 137.000 poäng förfaller slutet på nästa år. Resten är under 2024 samt 2025.

Min sambo och jag kommer flytta till Maldiverna i september i år för jobb och kommer vara där 1-2 år.

Fråga 1:
Är om det är värt att flytta över poängen enligt den nya info jag såg från chatflights: Sista chansen: Överför dina Amex-poäng till Qatar Airways och få 40% i bonus

Idag har jag 92.000 Avios hos dom.

Fråga 2:
Vi har två resor med Turkish Airlines som är bekräftade och bokade med eurobonus poäng. Kan dom ta bort dom eller är en bekräftat resa "safe"?
 

Thornado

Medlem
Svar 1: Kampanjen för att föra över poäng till Qatar Airways gäller enbart för att föra över Membership Rewards-poäng (Amex egna "poängvaluta" som man tjänar in om man t.ex. har Amex Gold eller Platinum, dvs inte Amex Eurobonuskopplade kort). Det går inte att föra över Eurobonuspoäng till Qatar.
 
Svar 1: Kampanjen för att föra över poäng till Qatar Airways gäller enbart för att föra över Membership Rewards-poäng (Amex egna "poängvaluta" som man tjänar in om man t.ex. har Amex Gold eller Platinum, dvs inte Amex Eurobonuskopplade kort). Det går inte att föra över Eurobonuspoäng till Qatar.

Stort tack för den klarheten. Vet du något hur Amex Eurobonuspoängen kommer förhållas i detta? Värdeminskning eller är man mer safe där? Tack på förhand
 

LPC123

Medlem
Stort tack för den klarheten. Vet du något hur Amex Eurobonuspoängen kommer förhållas i detta? Värdeminskning eller är man mer safe där? Tack på förhand
2a på bollen! sorry.
Ingen vet idag om SAS kommer devalvera EB poäng framåt. Vad gäller bokade awardresor så kan ju dessa bli inställda och då krävs det att det finns nya awardplatser på andra flighter för att det ska gå att boka om dom. Det är nackdelen med awardresor men väl värt det.
 

Renato

Medlem
2a på bollen! sorry.
Ingen vet idag om SAS kommer devalvera EB poäng framåt. Vad gäller bokade awardresor så kan ju dessa bli inställda och då krävs det att det finns nya awardplatser på andra flighter för att det ska gå att boka om dom. Det är nackdelen med awardresor men väl värt det.

Men låt oss säga att jag köper en resa med eurobonus poäng till nyår till Maldiverna.
Med Turkish hela vägen från Arn.

Sen går sas och eurobonus i konkurs
(tror inte dom kommer gå i kk men)

Kommer min resa vara safe eller faller alla framtida resor också om både sas och eurobonus företagen går i kk?
 

ekf

Medlem
Men låt oss säga att jag köper en resa med eurobonus poäng till nyår till Maldiverna.
Med Turkish hela vägen från Arn.

Sen går sas och eurobonus i konkurs
(tror inte dom kommer gå i kk men)

Kommer min resa vara safe eller faller alla framtida resor också om både sas och eurobonus företagen går i kk?
Det sägs att flygbolaget som flyger inte får betalt från Eurobonus förrän flyget går. Om det stämmer så kan du räkna med att alla resor från konkurstidpunkten och framåt inte går att resa på.
 
Toppen