Senaste nytt

Amex Elite vs SAS Eurobonus Mastercard Premium

Jo men det blir inte hela världen med sas (fly Premium)

Försöker förstå hur du menar. Menar du att SAS inte flyger till varenda flygplats på hela jordklotet? I så fall ja. Annars nej, högsta nivån av Fly Premium ger ju SAS Business Bonus i det som SAS/SEB kallar för ”världen”.

f89fc49ecd92acbe6a6489d063f3d18c.jpg

Försöker förstå hur du menar. Menar du att SAS inte flyger till varenda flygplats på hela jordklotet? I så fall ja. Annars nej, högsta nivån av Fly Premium ger ju SAS Business Bonus i det som SAS/SEB kallar för ”världen”.

f89fc49ecd92acbe6a6489d063f3d18c.jpg
Tror han syftar på att alternativen i teorin är USA, Kanada, Japan, Thailand, Indien och Dubai.

Det skulle inte jag kalla världen, utan en väldigt liten del av världen. Dessutom är några av dessa länder extremt svåra att hitta awards till och Dubai skulle inte jag räkna som "Business" om den inte prissätts som Europa.

Tror han syftar på att alternativen i teorin är USA, Kanada, Japan, Thailand, Indien och Dubai.

Det skulle inte jag kalla världen, utan en väldigt liten del av världen. Dessutom är några av dessa länder extremt svåra att hitta awards till och Dubai skulle inte jag räkna som "Business" om den inte prissätts som Europa.
Exakt så

Mycket intressanta synvinklar men för min del summerar jag det till att Amex Elite bör avslutas.

Jag flyger nästan uteslutande inom Europa. Nångång i framtiden kanske det blir USA men tills då ser jag inget värde av 2-4-1.

Jag spenderar hellre inte 750k/år. Det är ju brutala nivåer haha. Nog inte många i Sverige som uppnår det, om det inte är så att ni har hittat ett billigt sätt att även betala alla räkningar via amex utan att betala abnormala avgifter.

Jag kanske kommer upp till 250-300k/år.
Just ju reser jag inget i tjänst heller så att nå guld är i princip omöjligt.

Min vän är LTG och ger mig silver. Ger mig väl FastTrack under sommaren typ.

En annan såg när jag bokade flyg till Turkiet igår med bonus. Om vi flyger endast två vuxna så får jag business tur och retur. Men så fort jag lägger till barn, en eller två spelar ingen roll så blir return endast bonus economy. Varför blir det så? Barnen får ju åka business dit, men inte hem?
Liknande sits om även bara ett barn hemma. Vi lägger nog lite mer i hushållet per år och drar båda top 5% löner. Kruxet är du nog inne på, utlägg i tjänst som man tar på privat kort. Kan man göra det blir kalkylen annorlunda. Nu vi båda har uppnått LTG så har vi sagt hej då till Amex Elite.

För resor inom Europa upplever jag att bokningsavgiften ofta sabbar partnerbonus. Varit och kollat på partnerbonus inom Europa några gånger då vi hade 3 vouchers kvar (nu 1), men det blir billigare att köpa biljetterna kontant oftast. Vouchers har gått till SAS metall och gett värde som täckt kortavgiften i alla fall, så nöjd där.

Gällande din fråga om bonusbiljetter till Turkiet, så beror det nog på att det bara finns två platser kvar i Buniness Bonus. Det går bra att boka in barn med barnrabatt i business bonus så länge de finns platser. Prova söka 1vuxen + 1 barn så ska du få upp samma alternativ som 2 vuxna.

Det är möjligen lite enklare att beskriva det som "Världen" än "Alla ställen SAS flyger till" eller "USA, Kanada, Japan, Thailand, Indien, Dubai, Finland, Danmark, Frankrike och etc och etc"?

Det är möjligen lite enklare att beskriva det som "Världen" än "Alla ställen SAS flyger till" eller "USA, Kanada, Japan, Thailand, Indien, Dubai, Finland, Danmark, Frankrike och etc och etc"?
Diskussionen rör definitionen "hela världen" som uttrycktes i tråden när man pratar om bokningar med SAS FlyPremium.

Kommentaren var att FlyPremium inte gäller hela världen, utan enbart ett fåtal länder utanför Europa.
Behöver inte beskriva varje land i definitionen av vad som ingår, men definitionen att FlyPremium går att boka till hela världen är felaktig (vilket är vad vi diskuterade).

Diskussionen rör definitionen "hela världen" som uttrycktes i tråden när man pratar om bokningar med SAS FlyPremium.

Kommentaren var att FlyPremium inte gäller hela världen, utan enbart ett fåtal länder utanför Europa.
Behöver inte beskriva varje land i definitionen av vad som ingår, men definitionen att FlyPremium går att boka till hela världen är felaktig (vilket är vad vi diskuterade).
Kan vi lägga ner diskussionen om vad Världen betyder? Diskussionen är ju urfånig och medvetet tillspetsad. I så fall är det fel att säga ”Europa” också eftersom det inte täcker varenda del av Europa. Alla inlägg rörande denna anala diskussion kan ju bara raderas helt utan att någonting av värde går förlorat. Sabbar ju hela tråden och frågeställningen.

Sorry men jag får en notifiering varje gång någon skriver i denna tråd och jag häpnas över hur länge den ens kan pågå.

Last edited:
Kan vi lägga ner diskussionen om vad Världen betyder? Diskussionen är ju urfånig och medvetet tillspetsad. I så fall är det fel att säga ”Europa” också eftersom det inte täcker varenda del av Europa. Alla inlägg rörande denna anala diskussion kan ju bara raderas helt utan att någonting av värde går förlorat. Sabbar ju hela tråden och frågeställningen.

Sorry men jag får en notifiering varje gång någon skriver i denna tråd och jag häpnas över hur länge den ens kan pågå.
Slå av notifieringar för tråden?
Diskussionen startade som sagt med påståendet om att Fly Premium gäller HELA världen, vilket är en grov generalisering. Sen kan det ju anses vara semantik i detta.

Och ber om ursäkt att du nu får ett nytt mail...

Toppen