Senaste nytt

Amex Elite vs SAS Eurobonus Mastercard Premium

Kan bara skriva från egen erfarenhet, har samma situation som OP 2 vuxna 2 barn under 10. Jag har under åren haft grym nytta av Amex 20k nivåpoäng, men när de nu tog bort dem och då jag snart blir LTG kommer jag skippa Elite nästa år. Och även om mönstret att resa ändrar sig och tillåter långresor med familjen i framtiden kommer ju den extra spenden på MC göra att du Fy Premium i hela världen om du inte redan gör det.

Skippa Amex
Fast FlyPremium tar hänsyn till spend (intjänade EB-poäng) på Amex Elite också så blir snarare lägre vid byte då normalpoängen är 15 istället för 20 på MC.

Mycket intressanta synvinklar men för min del summerar jag det till att Amex Elite bör avslutas.

Jag flyger nästan uteslutande inom Europa. Nångång i framtiden kanske det blir USA men tills då ser jag inget värde av 2-4-1.

Jag spenderar hellre inte 750k/år. Det är ju brutala nivåer haha. Nog inte många i Sverige som uppnår det, om det inte är så att ni har hittat ett billigt sätt att även betala alla räkningar via amex utan att betala abnormala avgifter.

Jag kanske kommer upp till 250-300k/år.
Just ju reser jag inget i tjänst heller så att nå guld är i princip omöjligt.

Min vän är LTG och ger mig silver. Ger mig väl FastTrack under sommaren typ.

En annan såg när jag bokade flyg till Turkiet igår med bonus. Om vi flyger endast två vuxna så får jag business tur och retur. Men så fort jag lägger till barn, en eller två spelar ingen roll så blir return endast bonus economy. Varför blir det så? Barnen får ju åka business dit, men inte hem?

Jag har också funderat lite på det här och även tänkt att man eventuellt skulle byta till ett Amex Platinum med points plus och sedan föra över över poängen till Eutobonus.
En stor fördel med Amex Elite är level points om man tex jagar lifetime gold. Om man handlar för minst 750000 per år så får man Guld status. Motsvarande för Mastercardet är 1,2 miljoner.
Jag har för mig att konverteringen av platinum poängen mot eurobonus inte är så lönsamt heller. Nästan bättra att använda de poängen som de är för annat?

Kan bara skriva från egen erfarenhet, har samma situation som OP 2 vuxna 2 barn under 10. Jag har under åren haft grym nytta av Amex 20k nivåpoäng, men när de nu tog bort dem och då jag snart blir LTG kommer jag skippa Elite nästa år. Och även om mönstret att resa ändrar sig och tillåter långresor med familjen i framtiden kommer ju den extra spenden på MC göra att du Fy Premium i hela världen om du inte redan gör det.

Skippa Amex
Jag har resan uppnått fly premium i hela världen också! Så det förstärker argumentet att avsluta elite. De enda är väl att spenderar jag 300k så går jag miste om 15k poäng om jag använder endast Mastercard men det kanske är värt ändå? Eller?

Jag har resan uppnått fly premium i hela världen också! Så det förstärker argumentet att avsluta elite. De enda är väl att spenderar jag 300k så går jag miste om 15k poäng om jag använder endast Mastercard men det kanske är värt ändå? Eller?
FlyPremium gäller ju bara SAS, så du går miste om prisfördelen på partnerflyg. Men flyger du mest inom Europa och någon gång till USA så är det inte så farligt.

Skippa Amex
Man kan inte flyga över hela världen med FlyPremium iaf.. ffa inte 4 platser i SAS C..

Man kan inte flyga över hela världen med FlyPremium iaf.. ffa inte 4 platser i SAS C..
Om man kan resa med kort varsel, eller om man kan tänka sig att resa C ut och ekonomi hem så finns det en del om man ser över hela året. Men man måste såklart vara aktiv. Men det blir ju SAS som styr resmålet och inte en själv så det blir ju verkligen begränsat.

Om man kan resa med kort varsel, eller om man kan tänka sig att resa C ut och ekonomi hem så finns det en del om man ser över hela året. Men man måste såklart vara aktiv. Men det blir ju SAS som styr resmålet och inte en själv så det blir ju verkligen begränsat.
Jo men det blir inte hela världen med sas (fly Premium)

Toppen