Senaste nytt

Amex Elite vs SAS Eurobonus Mastercard Premium

Benjamin M

Ny medlem
Hallå gänget,

Jag har suttit och räknat lite och får inte riktigt ihop caset för att behålla min Amex Elite framför SAS Mastercard Premium. Jag skulle verkligen uppskatta lite sparring för att se om jag missar något.

Min situation:
- Familj: 2 vuxna + 2 barn (under 10 år)
- Resemönster: ca 90% inom Europa
- Kort idag: Amex Elite + SAS Mastercard Premium

Poängintjäning & kostnad:
- Amex Elite: 20 poäng per 100 kr, årsavgift ~6000 kr
- Mastercard Premium: 15 poäng per 100 kr, årsavgift ~2800 kr (+ Point Earner)

Så här tänker jag:

Amex stora fördel är 2 för 1-vouchern. Men inom Europa där bonusresor ofta ligger runt ~25 000 poäng, blir värdet begränsat.

Mastercard ger istället möjlighet att boka business för ca 15 000 poäng (dvs ungefär priset av Go).

Det gör att:
- Med Amex 2 för 1 bränner jag fler poäng totalt för familjen
- Med Mastercard kan jag få högre komfort för färre poäng per resa

Min slutsats just nu:
Mastercard verkar:
- billigare i årsavgift
- mer poängeffektivt för mitt resmönster inom Europa

Fråga:
Tänker jag fel här? Missar jag något värde i Amex Elite som faktiskt väger upp detta?

Alla perspektiv uppskattas

Jag har också funderat lite på det här och även tänkt att man eventuellt skulle byta till ett Amex Platinum med points plus och sedan föra över över poängen till Eutobonus.
En stor fördel med Amex Elite är level points om man tex jagar lifetime gold. Om man handlar för minst 750000 per år så får man Guld status. Motsvarande för Mastercardet är 1,2 miljoner.

Elite har försämrats gradvis under en längre period, jag kör på sista året efter attha nått LTG och kommer att byta till ett billigare kort, har även provat Platinum men då jag flyger mindre genrellt så är SAS Loungerna good enough för mig och familjen. Försäkringslösningen urvattnad och hopplösa att ha att göra med (fick skicka in ett äktenskapsbevis från Skatteverket) för två ärenden som visade att min fru verkligen var gift med mig som exempel. Nej jag tror du gör helt rätt och kommer att skippa Elite i år.

Är man barnfamilj som bara vill resa i business under loven så är det bäst att säga upp Amex Elite och ge upp på EuroBonus helt och hållet. Kan man resa inom Europa och hålla sig endast till SAS så är det mer värt att satsa på MC Premium.

Är man barnfamilj som bara vill resa i business under loven så är det bäst att säga upp Amex Elite och ge upp på EuroBonus helt och hållet. Kan man resa inom Europa och hålla sig endast till SAS så är det mer värt att satsa på MC Premium.
Det kan man iof knappt med något bonusprogram.

Det är som bekant svårt att hitta resor i business om man är fyra personer och särskilt om man helst reser under loven. En fördel som jag tycker dock fortfarande finns med 2-4-1-vouchern är möjligheten till långresor i Premium med SAS, vilket faktiskt går att hitta för fyra personer till USA även under loven med viss framförhållning, som inte innebär att man måste hänga på låset när plasterna släpps 330 dagar före man vill åka utan jag har bokat t.ex. resor i Premium till USA för fyra personer på sportlovet med kanske 4 - 6 månaders framförhållning.

Två vuxna och två barn under 12 i Premium kostar 270 000 poäng enligt tabellen. Med MC Fly Premium blir priset 180 000 poäng och med två stycken 2-4-1-vouchers blir priset 135 000 poäng. Om barnen har fyllt 12 blir det 360 000 poäng enligt tabellen, med MC Fly Premium 240 000 poäng och med två stycken 2-4-1 blir priset 180 000 poäng. Att få en rabatt på 180 000 poäng (eller 135 000 poäng om båda barnen är under 12) är värt kortavgiften på 6 000 kr per år skulle jag säga.

Last edited:
Stämmer inte riktigt dock.. flög C till Karibien under jullovet, och nu till Kanada/USA på sommaren i C
Visst var det EXTREMT mkt lättare förut (och då var det ibland en riktig utmaning), så nu KAN det gå.. men bli svårare och svårare att hitta 4 platser i C under loven.. även om man saxar biljetter, reser bara till en hub och köper en biljett vidare osv..

Kan bara skriva från egen erfarenhet, har samma situation som OP 2 vuxna 2 barn under 10. Jag har under åren haft grym nytta av Amex 20k nivåpoäng, men när de nu tog bort dem och då jag snart blir LTG kommer jag skippa Elite nästa år. Och även om mönstret att resa ändrar sig och tillåter långresor med familjen i framtiden kommer ju den extra spenden på MC göra att du Fy Premium i hela världen om du inte redan gör det.

Skippa Amex

Toppen