Senaste nytt

Amex Elite / SAS mastercard premium

fiffig

Medlem
Hej!

Jag har haft SAS mastercard och bytt till premium ett tag sen.
Spend på ca. 600,000/år på kortet.
Nu skaffade jag Amex Elite och undrar hur det fungerar med fly premium?
Jag trodde först att allt jag spenderar på Amex kommer räknas in på fly premium också men såg något inlägg där någon ville byta en voucher tillbaka till Fly Premium saldot.

Nu till frågan - Ni som har båda, är det så att Amex poäng räknas inte in på Fly Premium alls eller räknas det in det tills man får en voucher från Amex? Hur funkar det?
Tanken var att försöka komma upp till 200,000 poäng i Fly Premium sen skaffa 2 vouchers från Amex, skaffa ett till Amex om jag har utrymmet för den 3:e.
Om jag samlar allt på Master/Amex och eventuellt betala några räkningar med betalo/billhop så kan jag öka i spend men det blir ju ingen 200,000 poäng per år på mastercard om Amex inte räknas in - tänkte fel där!
Hur maximera poängen och förmånerna? Amex till 300,000 och resten mastercard? Kanske är det bättre att få 3 vouchers från Amex än att sikta på fly premium?

De poäng du tjänar på Amex räknas mot Fly Premium-nivån. Med andra ord, har du spenderat 300 000 kr på Amex Elite så får du två stycken 2-4-1, och de 60 000 poäng detta genererar räknas mot de 200 000 som behövs för att nå högsta Fly Premium-nivån, tillsammans med alla andra Eurobonuspoäng du tjänar, oavsett källa.

Det är alltid bättre (undantaget vid tillfälliga dubbel-poäng-kampanjer) att lägga så mycket spend som möjligt på Amex, då du får flest poäng/kr där.

Tack för snabbt svar! Ja det är så jag tänkte (står ju på SAS mastercard att poängen från flygningar/andra partners räknas in) men när jag läste hundratals inlägg så var det något med någon som vill "konvertera tillbaka" vouchers mot Fly premium eller något, så jag trodde jag tänkte fel.

Men då så, bra att veta, nu ska jag bara köra Amex så gott det går och kompletera med Mastercard :) Jag har haft ca. 110,000-130,000 poäng från mastercard per år endast från spend så om jag byter till Amex ska jag nog vara väldigt nära de 200,000 poäng snart :)

Jag vet inte vilka inlägg du syftade på, men eventuellt kan det vara någon som har bokat med en 2-4-1, och vill avboka (och få tillbaka både poäng och 2-4-1) för att istället använda Fly Premium. Det finns några lägen där det är att föredra.

En 2-4-1 kan användas även på andra Star Alliance-bolag, och för att boka First Class-biljetter. Eftersom man har ett begränsat antal 2-4-1, men kan använda Fly Premium obegränsat antal gånger, kan den som har många poäng och möjlighet att göra många bonusresor tycka att det är "slösaktigt" att förbruka en 2-4-1 på en vanlig SAS Business Class-flygning, även om den blir något dyrare i poäng räknat.

Om jag inte minns fel är det även möjligt att boka fler än två biljetter på samma bokning med Fly Premium; 2-4-1 är begränsade till max två personer.

Jag vet inte vilka inlägg du syftade på, men eventuellt kan det vara någon som har bokat med en 2-4-1, och vill avboka (och få tillbaka både poäng och 2-4-1) för att istället använda Fly Premium. Det finns några lägen där det är att föredra.

En 2-4-1 kan användas även på andra Star Alliance-bolag, och för att boka First Class-biljetter. Eftersom man har ett begränsat antal 2-4-1, men kan använda Fly Premium obegränsat antal gånger, kan den som har många poäng och möjlighet att göra många bonusresor tycka att det är "slösaktigt" att förbruka en 2-4-1 på en vanlig SAS Business Class-flygning, även om den blir något dyrare i poäng räknat.

Om jag inte minns fel är det även möjligt att boka fler än två biljetter på samma bokning med Fly Premium; 2-4-1 är begränsade till max två personer.

Jag förstår! Jag tror att jag har missförstått just det du säger. Visst är det okej att man får betala för ekonomi och flyga ekonomi plus eller business, men jag är på gränsen där jag skulle kunna nå 200,000poäng eller inte, om jag verkligen försökte. 100,000poäng klarar jag men då är det bara ekonomi plus och jag reser inte med någon heller vanligtvis så vouchern verkar vara attraktiv för min del.

Jag har iaf fattat att man ska köra Amex, tack återigen för svar! :)

Det är den högsta nivån av FlyPremium som ger "värde", och jag har haft glädje av det flera gånger. Speciellt om jag bara behöver en biljett åt ett håll.

Jag var i samma läge tidigare då jag funderade på hur nära jag var 200 000-gränsen "egentligen", och hur min prognos ser ut. Om/när man når gränsen så har man ju kvar den nivån i 12 månader. Så det kan vara smart att optimera lite, om man kan och om man är nära gränsen.

Ta en titt på denna tråd för hur du kan ha glädje av excel-arket som jag har gjort, där man inte behöver använda script för att få ut data.

Det är den högsta nivån av FlyPremium som ger "värde", och jag har haft glädje av det flera gånger. Speciellt om jag bara behöver en biljett åt ett håll.

Jag var i samma läge tidigare då jag funderade på hur nära jag var 200 000-gränsen "egentligen", och hur min prognos ser ut. Om/när man når gränsen så har man ju kvar den nivån i 12 månader. Så det kan vara smart att optimera lite, om man kan och om man är nära gränsen.

Ta en titt på denna tråd för hur du kan ha glädje av excel-arket som jag har gjort, där man inte behöver använda script för att få ut data.

Jaha, jag visste inte att man har kvar nivån i 12 månader, jag har alltid nått gränsen under rullande 12 mån så tänkte inte på det..ja men då kan man klura lite, ska genast kolla på excel-arket med, tack :)

Visst är det okej att man får betala för ekonomi och flyga ekonomi plus eller business, men jag är på gränsen där jag skulle kunna nå 200,000poäng eller inte, om jag verkligen försökte.
Med tanke på din formulering, och att det är en mycket vanlig missuppfattning; du är medveten om att FlyPremium gäller för bonusresor (award) och inte betalda biljetter (revenue)? :)

Med tanke på din formulering, och att det är en mycket vanlig missuppfattning; du är medveten om att FlyPremium gäller för bonusresor (award) och inte betalda biljetter (revenue)? :)

Ja det är jag medveten om, har rest några gånger med Fly Premium, fast jag har bara 100,000 gränsen, inte Det är visst bättre att flyga i plus men ingen stor skillnad och det är så svårt att hitta business ändå även om man har 200,000...! Tycker att det var bra att jag ansökte om Amex Elite nu...

Ja det är jag medveten om, har rest några gånger med Fly Premium, fast jag har bara 100,000 gränsen, inte Det är visst bättre att flyga i plus men ingen stor skillnad och det är så svårt att hitta business ändå även om man har 200,000...! Tycker att det var bra att jag ansökte om Amex Elite nu...
Ja det är ju i alla fall betydligt enklare att hitta business resor med star alliance då man har den möjligheten med en 2-4-1. Speciellt om man reser ensam förstås! Fly Premium har sitt största värde på kortare resor inom europa för mig, längre resor bokar jag normalt med andra bolag och amex voucher ändå.

Toppen