Senaste nytt

Amex Elite - riskabelt att vänta med poängen?

Hola amigos
Det är som vanligt inte killen i tråden som skrivit brevet.

Brytdatum 31/3-2021
Har inte Amex Elite
Behöver 20000 baspoäng för att nå EBG till nästa period

Bra tid att ansöka om Elite nu... eller av någon anledning vänta?
Jag blev lite osäker på om något ändrats under Covid-tiden här nu och kunde inte ge något bra svar till min vän.

Hola amigos
Det är som vanligt inte killen i tråden som skrivit brevet.

Brytdatum 31/3-2021
Har inte Amex Elite
Behöver 20000 baspoäng för att nå EBG till nästa period

Bra tid att ansöka om Elite nu... eller av någon anledning vänta?
Jag blev lite osäker på om något ändrats under Covid-tiden här nu och kunde inte ge något bra svar till min vän.
Vänta ut december och skaffa i januari säger jag. Kan ju komma någon signup kampanj igen som kan vara bra att timea in. Är det bara poängen som efterfrågas så kan man skaffa redan nu men senast i februari för att ha lite marginal

Tänkte skaffa Amex Elite under 2021. Låt oss säga det blir i Maj månad. Följer då spenden med som jag gjort på mitt Amex premium (jan, feb, mar, och apr) mot 2-4-1 på mitt nya Elite? Eller är det i januari månad som är bäst och teckna det nya kortet för att få 12 hela månader?

Tänkte skaffa Amex Elite under 2021. Låt oss säga det blir i Maj månad. Följer då spenden med som jag gjort på mitt Amex premium (jan, feb, mar, och apr) mot 2-4-1 på mitt nya Elite? Eller är det i januari månad som är bäst och teckna det nya kortet för att få 12 hela månader?

Spenden börjar om från noll (på det kortet, du har ju fortfarande kvar motsvarande spend på ditt Premium om du behåller det också). Så om du vill maximera möjligheten att få voucher(s) på ditt Elite så ja, då är det bäst att skaffa det i januari (om du inte vet att din spend ändå är såpass hög att du inte har några problem att spendera 300k från maj-december).

Spenden börjar om från noll (på det kortet, du har ju fortfarande kvar motsvarande spend på ditt Premium om du behåller det också). Så om du vill maximera möjligheten att få voucher(s) på ditt Elite så ja, då är det bäst att skaffa det i januari (om du inte vet att din spend ändå är såpass hög att du inte har några problem att spendera 300k från maj-december).
Tack. Hur blir det med dom 20k statuspoängen man får. Kommer dom alltid i januari eller om jag skulle teckna kortet i maj får jag då status poängen i maj varje år?

Tack. Hur blir det med dom 20k statuspoängen man får. Kommer dom alltid i januari eller om jag skulle teckna kortet i maj får jag då status poängen i maj varje år?

Statuspoängen kommer in ungefär samma månad som du skaffade kortet varje år. Det kan dock bli en lite diff, så om det är viktigt att alltid få in 20k statuspoäng varje medlemsår (dvs på samma sida brytpunkten) så är det bra att inte teckna kortet precis närheten av det månadsskifte där du byter medlemsår, utan ge det ett par månaders marginal.

Last edited:
Jag bumpar en gammal tråd för att bekräfta att jag gjort ett rookiemisstag… :)

Jag har fått min status hos SAS förlängd då jag har bryt 31 augusti. Jag sade därför upp mitt Amex Elite i april med tanken att eventuellt skaffa ett nytt om jag behöver under 2022.

MEN man får första 20000 statuspoängen efter första året? Skaffar jag alltså ett Elite under 2022 får jag alltså poängen 2023 och kan inte räkna med dem till mitt sas-år 1/9-21 till 31/8-22?

Om jag förstår rätt bör jag alltså omgående eller iaf senast typ nu i juli skaffa Amex Elite igen?

MEN man får första 20000 statuspoängen efter första året?
Jag skaffade Elite i slutet av april och statuspoäng skickades över några veckor senare. Så jag som inte hade status innan för tillfället, är nu EBS. Syns tydligt och är uppdaterat i alla SAS-kanaler.
Så mer eller minde per omgående kommer de 20k poängen.

Toppen