Senaste nytt

Amex Elite försenade statuspoäng

Aspire

Medlem
Tänkte rådfråga expertisen här inne gällande följande:

Jag skaffade ett SAS Amex Elite kreditkort i slutet på April och fick då besked att mina 20 000 EB statuspoäng skulle komma in inom någon vecka. Då jag inte hade sett några poäng så hörde jag av mig till Amex tidigare denna veckan (18 maj) och fick då beskedet att av någon anledning hade mitt Eurobonus-nr inte blivit korrekt registrerad (trots uppgivet av mig vid ansökan), men han kunde se att de 20 000 statuspoängen hade kommit mig tillgodo, dock ej ännu överförda till Eurobonus pga saknad koppling. Fick då beskedet att de löser detta inom någon dag, väntar dock fortfarande.

Då min kvalificeringsperiod går ut i maj så börjar jag bli lite nervös att poängen inte ska komma i tid. Min fråga är därför om det nu mot förmodan drar ut på tiden, kan dessa poäng ändå tillgodogöras under maj månad? Behöver dessa statuspoäng för att klara årets kvalificering till EBG lifetime.

Alla tips och tankar mottages tacksamt.
 

folo

Medlem
I tidigare diskussioner kring problemen med folk som får två utbetalningar av statuspoängen samma år (p g a att man skaffat Elite för nära kvalperiod-brytet), så har ingen lyckats få sina poäng flyttade vad jag vet. Tror du får räkna med att det gäller här också.

Du kan köpa upp till 15 000 baspoäng (för 15 000 SEK eller 150 000 extrapoäng) och det är 10 dagar kvar för mileage runs.

Jag hade personligen lagt upp planen såhär, om du nu behöver exakt 20 000p:

- Boka en mileage run som ger 5 000p+, välj flygbolag/rutt som inte ställer in ofta och välj ev. full flex-biljett så kan du avboka om Amex-poängen kommer.

- Ligg på Amex varannan dag för updates och se till att det rör sig.

- Skiter sig Amex-statuspoängen så blir det att konvertera 150 000 extrapoäng till 15 000 baspoäng (bakdateras 123 dagar så du man köpa dem efter brytet)
 

micke

Medlem
Tänkte rådfråga expertisen här inne gällande följande:

Jag skaffade ett SAS Amex Elite kreditkort i slutet på April och fick då besked att mina 20 000 EB statuspoäng skulle komma in inom någon vecka. Då jag inte hade sett några poäng så hörde jag av mig till Amex tidigare denna veckan (18 maj) och fick då beskedet att av någon anledning hade mitt Eurobonus-nr inte blivit korrekt registrerad (trots uppgivet av mig vid ansökan), men han kunde se att de 20 000 statuspoängen hade kommit mig tillgodo, dock ej ännu överförda till Eurobonus pga saknad koppling. Fick då beskedet att de löser detta inom någon dag, väntar dock fortfarande.

Då min kvalificeringsperiod går ut i maj så börjar jag bli lite nervös att poängen inte ska komma i tid. Min fråga är därför om det nu mot förmodan drar ut på tiden, kan dessa poäng ändå tillgodogöras under maj månad? Behöver dessa statuspoäng för att klara årets kvalificering till EBG lifetime.

Alla tips och tankar mottages tacksamt.
Jag hade samma problem när jag ansökte om Elitekortet i slutet av Januari. Låg på dem och de sa bara att jag fick avvakta men tillslut så gick det överbringa kvalificeringsperiod och in på mars månad. De löste det dock genom att backtracka poängen till månaden tidigare men det är nog bra att du ligger på dem. I mittbfall var det ingen som visste vart poängen hade tagit vägen så det var väl pga. deras strul som de löste det.
 

Aspire

Medlem
Tack för bra input, speciellt folo.

Jag låg på kundtjänst flera gånger, de fick eskalera problemet och lyckades till sist få in poängen någon dag innan månadsskiftet. Slutet gott alltså.
 
Toppen