Senaste nytt

AMEX Doctor Please

”Nu lanserar vi 'Doctor Please' där vi kan erbjuda en digital läkare över videolänk tillgänglig 24/7 från var som helst i världen. Tjänsten ingår för våra Platinum, SAS Elite och Guld-medlemmar. Om du plötsligt behöver medicinsk rådgivning på resan kan du använda den digitala tjänsten som ett bekvämt sätt att få tillgång till medicinskt stöd. En trygghet som känns riktigt bra att ha med på resan.”

Källa: AMEX anställd, LinkedIn

AMEX Experience
17895ecfaf6634944c5ab8140f589aac.jpg

5a3402044344e6bae5676af52955952c.jpg

Såg denna tidigare idag och gick direkt in här på forumet och undrade vart snackisen var. Äntligen har någon nämnt det. Började fundera på om jag helt missat det tidigare...

Smidigt med recept till lokalt apotek - låter inte som det är gratis dock. Vore spännande att testa recept delen (även fast jag brukar ha med mig lite av varje och aldrig egentligen behövt uppsöka lokal vård) för mig veterligen behöver man vara legitimerad läkare i det landet man ska skriva recept i, imponerade om de knutit en läkare i varje land i världen.

En typ av enhancement, men personligen kommer jag nog aldrig använda det.

Smidigt med recept till lokalt apotek - låter inte som det är gratis dock. Vore spännande att testa recept delen (även fast jag brukar ha med mig lite av varje och aldrig egentligen behövt uppsöka lokal vård) för mig veterligen behöver man vara legitimerad läkare i det landet man ska skriva recept i, imponerade om de knutit en läkare i varje land i världen.

En typ av enhancement, men personligen kommer jag nog aldrig använda det.

Nu är det ju inte Amex som gjort det utan det är Axa som startat upp detta. De är ju rätt stora.

Men tjänsten är inte tillgänglig på svenska så jag kan knappt bärga mig innan kvällstidningsrubrikerna kommer komma kring när det går fel första gången.

Jag vet inte om jag är måndagskväll-trög då jag inte riktigt förstår vad tjänsten skall användas till samt vad Doctor Please skall göra; berätta för mig att jag skall uppsöka sjukvård/ta en alvedon istället?

Doctor Please kommer inte utfärda ta recept eller intyg att jag ex. inte är fit for flight [som jag kan använda vid AMEX-reseförsäkrings claim] som jag förstår det.

Skall jag först besöka lokala sjukvården om jag blir dålig och sen ladda upp journalen till Doctor Please för ytterligare konsultation som mynnar ut i vad?

Last edited:
Det är väl ett alternativ till lokal sjukvård? Som en nätdoktor så du slipper gå till läkare. Rätt smart (om det funkar) att t ex kunna få ett recept utfärdat utan att söka upp en lokal läkare.

Jag tänker att i de fall man äter medicin av olika orsaker och blir av med denne på resan kanske det kan vara behjälpligt.
Samtidigt så känns det som att AXA då behöver ha nödvändig information om min hälsa till hands för att kunna ge den hjälpen på ett bra sätt.
Jag, dumt nog, ringde AXA för att kolla lite men de hade ingen aning om vilken tjänst jag pratade om eller hur det fungerade o_O

Oklart om jag råkar kidnappa tråden men jag passar på och ställer en följdfråga, hur gör ni andra i sådana fall där man behöver få medicin utskrivet akut i annat land där man helt enkelt inte kan vara utan den ens en dag?
För mig/oss har det bara skett på resande fot hemma i Sverige och det var tillräckligt avskräckande.

Toppen