Senaste nytt

Amex Centurion nylanseras

Dbodenfo

Medlem
nja - ApplePay använder en token (av Apple kallat PKPaymentPass). För varje enhet har man en unik token, det är alltså en token för mobilen och en annan för klockan. En token har ett digitalt kortnummer (dpan) och det kommer aldrig att ändras. För att göra ett köp krävs ett kryptogram, det skapas med hjälp av ditt dpan och en engångsnyckel. Engångsnyckeln kan bara användas en gång och gör att man bara kan genomföra en transaktion en gång, inte som när man hade kortnummer och kunde göra flera transaktioner med bara kortnumret. Kassasystemet kan dock se dpan och kan därför koppla t ex Hemköp/ICA stammis till det.

Nu blev det lite tekniskt - men slutsatsen är: Ja, du kan koppla ditt ApplePay. Däremot behöver du registrera varje enhet separat. Kör på bara!

Grymt med tekniskt - så det där förstod jag väl. Jag tänkte att det var mer som både SAS Travelpass och Klarna kortet där det digitala kortet är ett separat nummer och att de då genererades ett nytt Dpan till varje transaktion. ICA har ju dock en limit på 5 nummer/person och det går snabbt med Apple Watch, Telefon och sen en drös med kort.

men nog med OT - Hoppas att AMEX kommer med nya erbjudande än Living med tanke på att Shangri-la inte är en partner längre.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Samma här. Lite tveksam till wearables ändå. Jag har alltid min Apple Watch, eller min mobil...
Jag tillhör nog skaran ganska stor tekniknörd och har varit det sedan C64 så jag älskar min apple watch (har tom två) och min iphone och ipod. Men det finns faktiskt tillfällen då dessa gizmos inte är laddade och jag måste leda reda på mina kreditkort.

Detta skulle kunna funka superbra för småbetalningar, du ligger på stranden och blir sugen på en öl, och du befinner dig i ett land som förstår kortbetalningar :) - Men annars är ju användningsområdet begränsat - och förutom blickar kanske en och annan tror du försöker göra något typ av kortbedrägeri :D
 
Jag tillhör nog skaran ganska stor tekniknörd och har varit det sedan C64 så jag älskar min apple watch (har tom två) och min iphone och ipod. Men det finns faktiskt tillfällen då dessa gizmos inte är laddade och jag måste leda reda på mina kreditkort.

Detta skulle kunna funka superbra för småbetalningar, du ligger på stranden och blir sugen på en öl, och du befinner dig i ett land som förstår kortbetalningar :) - Men annars är ju användningsområdet begränsat - och förutom blickar kanske en och annan tror du försöker göra något typ av kortbedrägeri :D

Mm, vi får väl prova och se hur det faller ut! Gillar också prylar, och Prada också för den delen.
 

fcx

Medlem
Jag tillhör nog skaran ganska stor tekniknörd och har varit det sedan C64 så jag älskar min apple watch (har tom två) och min iphone och ipod. Men det finns faktiskt tillfällen då dessa gizmos inte är laddade och jag måste leda reda på mina kreditkort.

Detta skulle kunna funka superbra för småbetalningar, du ligger på stranden och blir sugen på en öl, och du befinner dig i ett land som förstår kortbetalningar :) - Men annars är ju användningsområdet begränsat - och förutom blickar kanske en och annan tror du försöker göra något typ av kortbedrägeri :D

Håller med helt och hållet.
 

CBI

Medlem
Ni som har ett Centurion idag kanske har en hel del intressant insikt eller feeling, hur tror ni amex agerar framgent, tror ni antalet inbjudningar och medlemmar kommer skjuta i höjden under 2021 i samband med nya living konceptet?

Antalet "nåbara" centurion medlemmar enligt "Centurion Departures" årliga Media kit för 2021, ligger kvar på 500 st - samma som föregående år. (1)

(1) CENTURION & DEPARTURES Media Kit 2021 – USD
 
D

Deleted member 30163

Guest
Nej jag tror inte det kommer några större förändringar som ökar antalet medlemmar kraftigt, i så fall hade man kanske inte höjt årsavgiften.
Dessutom betyder ju fler medlemmar att man måste anställa fler, om alla ska få den personliga service som amex Centurion erbjuder.

Living tror jag inte ökar antalet medlemmar, Amex har ju varit duktiga på att ha events förut, och inget har ju hindrat mig från att närvara på ett event i NY om jag vill. Kanske kommer detta concept ta över golfdagar, vinprovningar och konserter, men det hoppas jag inte.
 
Last edited by a moderator:

MrRob

Medlem
Visst att smaken är som baken men tycker ni verkligen att Prada-armbandet är smakfullt? Ni sitter jag visserligen bara med ett Platinum men reagerade med "ett sånt skulle jag aldrig bära" i tankarna när jag såg bilderna.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Valde "ny/classic" design och Prada armbandet idag ... får vi ser när det dyker upp!
Jag kunde inte låta bli att välja Kehinde Wiley x Trodde man fick välja på fler Prada armband, såg så ut på kampanjsidan.

Gissar inget kommer skickas tidigare än 23 mars så kanske dyker upp lagom till sommaren :)
Bra tajming dock med SLs besked om att blippa kort. Ska bli kul i sommar och ha på sig ett armband som man visar när det blir biljettkontroll.. :D

Ska dock bli kul att se vad paketet innehåller med "nylanseringen"
 

EBGGOT

Medlem
Visst att smaken är som baken men tycker ni verkligen att Prada-armbandet är smakfullt? Ni sitter jag visserligen bara med ett Platinum men reagerade med "ett sånt skulle jag aldrig bära" i tankarna när jag såg bilderna.

...ser ingen nedsida med att beställa det och gillar jag inte det så använder jag inte det ...
 
Toppen