Senaste nytt

AMEX - bli debiterad för erhållna poäng om du avslutar/nedgraderar kortet inom 12 månader

filitrav

Medlem
Vet inte om detta har lyfts innan, men kan vara viktigt för de som skaffar kort enbart för välkomstbonusarna.

Saxat från villkoren:

Avgifter vid byte av kort eller uppsägning av American Express® Gold Card, Platinum Card och Platinum Points Plus Card
Om du väljer att avsluta eller nedgradera ditt medlemskap inom 12 månader från avtalets ingående kommer ditt konto att debiteras
med värdet för dina erhållna poäng enligt Pay With Points-värdet, dock högst resterande andel av första årets medlemsavgift.
(Under erhållna poäng ingår välkomstbonus, kampanjbonus samt spenderingspoäng)

Avgifter vid byte av kort eller uppsägning av SAS EuroBonus American Express® Elite och Premium Card
Om du väljer att avsluta eller nedgradera ditt medlemskap inom 12 månader från avtalets ingående kommer ditt konto att
debiteras med värdet för dina erhållna poäng enligt SAS prislista, dock högst resterande andel av första årets medlemsavgift.
(Under erhållna poäng ingår välkomstbonus, kampanjbonus samt spenderingspoäng)
 

Fredrik

Medlem
Det var intressant men jag kan förstå AMEX också. Jag läser det som att så länge jag behåller kortet i över ett år, vilket jag tänkt, så kommer inga krav på mig. Det låter rimligt.
 

M.K

Medlem
Jag gillade de gamla villkoren pre-corona mycket mer. Grannar, en snäll hund, sambo, t o m värva sig själv möjligt med frekventa byten, ibland varje månad :cool:
 

palmen

Moderator
Hmm, nytt med att spend poäng räknas in. Det fanns dock ingen sådan skrivelse senast jag skaffade ett amex kort i december.

Att köra Amex Premium 4 månader och sedan byta upp till Elite kommer också eventuellt kosta.

EDIT: Missade tydligen att läsa ordet nedgradering, så detta ska inte vara en issue
 

M.K

Medlem
Nja det står nedgradera kort @palmen

Det går alltså att hoppa upp flera steg, behålla 12månader översta nivå, sedan säga upp och börja om från början när ny bonus tillåts. Låter dock jobbigt och tidskrävande, knappast värt det utan möjliga vouchers i långa perioder.
 

filitrav

Medlem
Hmm, nytt med att spend poäng räknas in. Det fanns dock ingen sådan skrivelse senast jag skaffade ett amex kort i december.

Att köra Amex Premium 4 månader och sedan byta upp till Elite kommer också eventuellt kosta.
AMEX måste ha uppdaterat detta för någon dag sedan eller två med tanke på att Platinum Points Plus Card finns med.
 

MartinH

Medlem
Så att byta mellan Elite och Premium varje år för att få 3 vouchers och minimera årsavgifter kommer alltså inte funka, man blir tvingad att betala hela årsavgiften för båda korten? Det är ju värdelöst.
Om man vill spara på årsavgift så borde man kunna ha Premium hela tiden och Elite typ juli-juli år 1+2, säga upp Elite, skaffa Elite igen juli år 3? Då får man ut max vouchers, men också ett helt år med 15p istället för 20p...tänker jag rätt?
 

palmen

Moderator
Nja det står nedgradera kort @palmen

Det går alltså att hoppa upp flera steg, behålla 12månader översta nivå, sedan säga upp och börja om från början när ny bonus tillåts. Låter dock jobbigt och tidskrävande, knappast värt det utan möjliga vouchers i långa perioder.
Ah skönt, missade den lilla detaljen, då är det ju ingen issue
 
Toppen