Senaste nytt

Amex 2-4-1 Hur bör man tänka?

lillemannen

Medlem
Jag åkte i våras och gjorde så men delade upp en vuxen och ett barn med 2-4-1 sedan en med best availability för mig till USA.
San Francisco har jag lyckts med två EB bokningar i C och har en enkelväg hem i oktober.
Att tänka på om du bokar andra Star Alliance bolag är att det blir ingen barnrabatt.
 

Patrik

Medlem
Bokningen med två barn under 12 år räknas som Unaccompanied Minors.

Går bra om man ringer Sas (tyvärr får man även betala deras administrativa avgift då),
men de lägger in en korsreferens i bokningarna så då går det bra även om man har två olika bokningsreferenser.
 

Kew

Ny medlem
Jag är ny här och försöker lära mig så pass mkt som möjligt men ibland kan de va rätt förvirrande.

Min familj består av fru och två barn i åldrarna "2" och "under 1". Vi reser nästan uteslutande till Chicago. Eventuellt till Dubai.

Det jag undrar över nu är vad man ska tänka på när man utnyttjar sina poäng och sin 2-4-1 voucher? Min kredit park består av "Coop med mera mer" och "amex sas premium".

Jag läste att man INTE ska boka Economy då detta är lite av slöseri? Varför? Vilka fler saker bör man tänka på för att få mest Bang for the buck? Varför boka ena barnet på 2-4-1 dealen? Vad ska man tänka på för att inte åka på "slöseri" fällor?

Mina frågor är som ni märker väldigt elementära men är man ny så är man:)

Jag tänkte att mina frågor passade bra i tråden och startade därför inte en ny.

Tack!
 

palmen

Moderator
Jag läste att man INTE ska boka Economy då detta är lite av slöseri? Varför?
Det är egentligen inget fel att boka economy med sin 2-4-1 voucher, men det ger ett väldigt lågt värde på vouchern och du får ut mycket mer om du bokar business.

Economy till Chicago kostar ca 4500 om man bokar långt i förväg
Business kostar väl en bra bit över 20.000 skulle jag gissa.

Om du använder vouchern för att boka economy så spar du ungefär 4000 per person (skatter brukar vara ca 300 krnor har jag för mig), dessutom kostar det 60.000 poäng (för 2)
Om du använder vouchern för att boka business så spar du 19500 per person och betalar 100.000 poäng.

Besparingen att flyga business är så oerhört mycket större än besparingen för economy samt att du trots allt flyger business istället för economy med allt vad det innebär med komfort och service. Det är av denna anledning de flesta av oss anser att det är bortkastat att använda vouchern på en bokning i economy. Sen finns det självklart undantag när det trots allt är en bra deal att nyttja den i economy, när economy priserna är orimligt dyra till någon destination kan det vara en fördel att boka med poäng och om man inte kan nyttja vouchern till någon resa i business är det ju bättre att använda den än att låta den brinna inne.
 

Mankepanke

Medlem
Tack alla i tråden för bra input! Ser ju också att det finns fler i min situation med likartade funderingar. Blir till att tänka till en gång extra. SanF hade ju varit mumma på så många sätt men att döma av inläggen är det svårt att lyckas med det. Funderar på att boka frun och ett barn i Business och sedan räkna iskallt med en Optiontown upgrade på economybiljetten.

Nu passar ju iofs min följdfråga bättre på annan plats...men...är det möjligt att ens göra en OT-uppgradering på en bonusresa i Economy?
 

Mankepanke

Medlem
Nej. Du kan, enligt reglerna, inte ens uppgradera en sådan med poäng, även om det finns bevis på att motsatsen går i praktiken.
Anade det. Tack för blixtsnabbt svar.
För vår del blir det nog så att vi gör ett försök med Economy till SF för hela familjen ELLER så åker jag och frun på en NYC-trip i nya businesskabinen alt LH First. Tack för alla svar såhär långt!
 

Kimmen00

Medlem
Att hitta fyra C biljetter med star alliance är inte speciell svårt. Med lite letande finns det till många ställen.. NY, Boston, DC, houston, Florida, BKK, Singapore, Aruba, curacao etc etc. Dock är det ingen barnrabatt då..
Sen räcker iof inte 220000 till alla de ställena. Men hela Nordamerika går ju bra och det finns gott om 4 c-biljetter med framförhållning och 1-2 byten..
 
Toppen