Senaste nytt

Amex öppnar upp 5 nya Centurion lounger

HMJ

Medlem
Status på Centurion loungerna är nu:
Öppna:
  • Charlotte (CLT) as of October 12
  • Dallas (DFW) as of October 21
  • Houston (IAH) as of October 19
  • Los Angeles (LAX) as of November 2
  • Miami (MIA) as of October 26
  • Philadelphia (PHL) as of October 5
  • San Francisco (SFO) as of October 12
  • Seattle (SEA) as of October 5
Stängda:
  • Hong Kong (HKG)
  • Las Vegas (LAS)
  • New York (LGA)
  • Phoenix (PHX)
Läst på:
Which Amex Centurion Lounges Have Reopened? | One Mile at a Time
 

Senator

Moderator
Status på Centurion loungerna är nu:
Öppna:
  • Charlotte (CLT) as of October 12
  • Dallas (DFW) as of October 21
  • Houston (IAH) as of October 19
  • Los Angeles (LAX) as of November 2
  • Miami (MIA) as of October 26
  • Philadelphia (PHL) as of October 5
  • San Francisco (SFO) as of October 12
  • Seattle (SEA) as of October 5
Stängda:
  • Hong Kong (HKG)
  • Las Vegas (LAS)
  • New York (LGA)
  • Phoenix (PHX)
Läst på:
Which Amex Centurion Lounges Have Reopened? | One Mile at a Time

En liten petitess... LGA och LAS är stängde för att renoveras eller flyttas. Inte pga Covid-19 :)

Centurion Lounges at Denver International Airport and London Heathrow Airport are on track to open later this year
The Centurion Lounge Las Vegas will be expanded from 9,000 square feet to over 13,400 square feet, and the expanded space should be ready in 2021
The Centurion Lounge New York LaGuardia will double in size and relocate to a new space post-security in Terminal B, and should open in 2021


PHX är stängt pga Covid-19
Phoenix Sky Harbor International
 

Dbodenfo

Medlem
En liten petitess... LGA och LAS är stängde för att renoveras eller flyttas. Inte pga Covid-19 :)

Centurion Lounges at Denver International Airport and London Heathrow Airport are on track to open later this year
The Centurion Lounge Las Vegas will be expanded from 9,000 square feet to over 13,400 square feet, and the expanded space should be ready in 2021
The Centurion Lounge New York LaGuardia will double in size and relocate to a new space post-security in Terminal B, and should open in 2021


PHX är stängt pga Covid-19
Phoenix Sky Harbor International

Skönt att LGA hamnar på rätt sida av säkerhetskontrollen. Är ju så värdelöst att gå upp och sätta sig och njuta och sen behöva gå igen säkerhetskontrollen.
 

Nikje

Medlem
(Osäker på om denna tråd är bäst lämpad, bara att flytta annars).

Fr o m 1 februari 2023 (bra framförhållning!) verkar det vara slut med gratis gästande enligt Confirmed: Amex to start charging $50 for most Centurion Lounge guests. Därefter kostar det $50/gäst men fortfarande gratis för Centurion-innehavare samt Platinum-innehavare som uppnått en spend på $75000/kalenderår. Finns, åtminstone för amerikanska Platinum-innehavare, en möjlighet att lägga till tre "authorized-user cards" för en extra avgift på $175/år enligt texten, då utgår inte gäst-avgiften.

Intressant att, så småningom, se om det blir rimligare antal besökare..
 

GOTBound

Medlem
(Osäker på om denna tråd är bäst lämpad, bara att flytta annars).

Fr o m 1 februari 2023 (bra framförhållning!) verkar det vara slut med gratis gästande enligt Confirmed: Amex to start charging $50 for most Centurion Lounge guests. Därefter kostar det $50/gäst men fortfarande gratis för Centurion-innehavare samt Platinum-innehavare som uppnått en spend på $75000/kalenderår. Finns, åtminstone för amerikanska Platinum-innehavare, en möjlighet att lägga till tre "authorized-user cards" för en extra avgift på $175/år enligt texten, då utgår inte gäst-avgiften.

Intressant att, så småningom, se om det blir rimligare antal besökare..

Ja, det blir intressant att se hur detta slår mot svenska korten då vi inte får $200 airline credit som kanske kunde användas som betalning för gästande, utan istället har gratis extraktet.

Detta bör då också gälla för Pontus from Feb 2023.


För en familj med två Plat kort och två barn blir det en rejäl försämring map. access till Centurion loungerna, men någonstans förstår jag problematiken kring överfulla lounger.

Ur ett rent egoistiskt personligt perspektiv hade jag gärna sett en lösning där hemmavarande barn under 18 år forfarande får tas med utan avgift ;)
Alt. att jag kan göra både GOTBound Jr och Master GOTBound till extrakortsinnehavare [Master GOTBound tidigast 2024 om vi får US reglerna]

EDIT; det blir svårt att jämföra US Plat mot vårt i Sverige då en Plat extrakortsinnehavare är gratis här och vi inte har möjlighet till fler än en.
I USA är lägsta ålder för extrakortsinnehavare 13 år men i Sverige 16 år.

Om jag hade US Plat och kunde göra fru + barn över 13 år till extrakortsinnehavare för $175 så är det ju intjänat på två Centurion lounge besök utöver alla andra förmåner som följer med kortet.
 
Last edited:

MrRob

Medlem
[..]Ur ett rent egoistiskt personligt perspektiv hade jag gärna sett en lösning där hemmavarande barn under 18 år forfarande får tas med utan avgift ;)

Jag kan tycka att det vore en fullt logisk lösning. Att man inte kan gästa in kollegan eller en bekant man mött på flygplatsen tycker jag är fullt acceptabelt men om ena föräldern sitter på ett Platinum och andra föräldern på ett extrakort och de tar med sig ett eller två (hemmavarande) barn tycker jag att det vore småaktigt av American Express att kräva att de ska betala $100 för barnen när de reser tillsammans en eller två gånger om året.


Mitt intryck av de lounger jag besökt är att eventuell trängsel inte beror på barnfamiljer. Affärsresenärer sitter dessutom i klart större utsträckning på status på något flygbolag som de kan använda och gästa in kollegor på om de vill dricka gratis pilsner tillsammans :)

(Men givetvis är jag inte dummare än att jag förstår att alla kommer att olika syn på hur detta bör fungera, vilka som orsakar trängsel o.s.v.)
 

palmen

Moderator
Affärsresenärer sitter dessutom i klart större utsträckning på status på något flygbolag som de kan använda och gästa in kollegor på om de vill dricka gratis pilsner tillsammans :)
Här faller det lite med tanke på att Amex största marknad är USA (antar jag). Där ger inte status access till någon lounge när man flyger inrikes (vilket jag antar är största andelen i USA). Man behöver tex på United köpa club access för att komma in i deras lounger, guld eller högre i egna bolaget hjälper inte alls.
 

sembl

Medlem
Äntligen säger jag som boende i USA. Jag har slutat gå till Centurion pga all trängsel. Platinum går i stort sett att få i ett Cornflakes paket här så jag välkomnar ändringen.

Jag har hållt mig i Admiralen som i gengäld är lugn och skön utan massa spring med barn och framförallt rent. LGAs är nog den som var ok jämfört med de andra här men utanför kontrollen. Seattle, Dallas, Mia etc var det oftast väntelista att få komma in och folk stod i gångar etc innan man började med maxtak beroende på antal sittplatser.

Jag tror inte $50 avskräcker utan det borde ha tex varit 80-100 per person. Några glas vin och lite mat så har du fått tillbaka dina pengar på gästen.
 
Toppen