Ständigt diskuterat område. Tycker ändå att det är lämpligt, ur igenkänningssynpunkt att skriva så. Lågprisbolag/lågkostnadsbolag genererar många träffar på google, så vågade mig inte på att försöka skapa ett nytt ord
Virgin Australia gör precis samma resa. Från att han konkurrerat enbart med priset med endast 1 serviceklass har man sedan 2011 under ledning av den dynamiska John Borghetti introducerat businessclass, och det går tydligen bra. Har inte Air Berlin utvecklat sitt service koncept på liknande sätt?
Det finns verkligen en premiummarknad i USA mellan New York och Los Angeles samt San Francisco. Med tanke på vilka investeringar alla gör här (American, United, Delta, Virgin America) är det inte så konstigt att också JetBlue ser en marknad här.
Det är inte ovanligt att en biljett på direktflyg JFK-LAX/SFO ligger från $3 000 och upp. American tar t.ex. $3,400 t/r i affärsklass och från $3,600 i Förstaklass. United Premium Service (P.S.) som numera inte längre erbjuder en Förstaklass skall ha $4,374 samma datum bokat i "P".