Senaste nytt

American Express Membership Rewards - green, gold, platinum?

SEB MC Premium via Revolut: 0.2kr/100kr (normal spread ca 0.2%) eller med andra ord 1,3 öre per eurobonuspoäng. (Med Metal även cashback ej att glömma)

Amex MR -> Eurobonus: Minst 2kr/100kr (oklar spread på Amex, så troligen lågt räknat?) eller med andra ord en merkostnad om 18 öre per poäng givet 25/100kr enligt ovan.

(Eller Avios/Resurs för 15 öre per poäng merkostnad jämfört med Revolut)

Det låter som en ganska dålig deal att skaffa ett Green om man redan har ett SEB kort, vare sig det kortet är premium eller standard.

Last edited:
Hur många AVIOS per krona får man där?

Nu skall vi se om min icke-Excel matematik blir bra. Annars frågar du Excel-guru @Tonton att göra en snurra åt dig. Jag tar det i ett enklare språk; "Beeronomics"" på din resa till New England.

Du köper 10 bärs (gärna någon New England Style IPA). Bärsen kostar $10 styck med tax och dricks. En mix av "Svenonomics + Trumponomics" gör att SEK/USD är 11 riksdaler med AMEX påslag (skit pommes frites! :eek:). HYPOTETISKT!

10 bärs = en Benjamin Franklin
en Benjamin Franklin = 1.100 riksdaler
1.100 riksdaler x 3 = 3.300 MR
3.300 MR / 110 = 300 Avios

British Airways Executive Club Membership Rewards® Överför

Mycket bra. Tack. Kan jag med ditt svar anta att AmEx bara tillåter totalt två kort som kund?
Säg att jag fått ihop 200 000 MR (som ett exempel), om jag skulle följa ditt råd att "först säga upp" mitt Green (i det här eventuella framtida scenariot), och därefter skaffa ett Platinum, riskerar jag inte att poängen försvinner (eftersom att jag då inte längre har något "MR-kort")?
Jo du riskerar detta, därför är det bra att ringa in innan du gör det.
Jag bytte från Platinum betalkort till Platinum kreditkort och fick ansökan nekad för att jag hade 3 kort hos Amex. Ringde då kundtjänst och informerade vad jag skulle göra och de sa att jag skulle säga upp först och söka nytt sen. Så mitt råd är att ringa in och få detta bekräftat så man inte riskerar att MR-poängen försvinner.

Det stämmer att Amex bara tillåter 2 kreditkort (om jag kommer ihåg det rätt).

SEB MC Premium via Revolut: 0.2kr/100kr (normal spread ca 0.2%) eller med andra ord 1,3 öre per eurobonuspoäng. (Med Metal även cashback ej att glömma)

Amex MR -> Eurobonus: Minst 2kr/100kr (oklar spread på Amex, så troligen lågt räknat?) eller med andra ord en merkostnad om 18 öre per poäng givet 25/100kr enligt ovan.

(Eller Avios/Resurs för 15 öre per poäng merkostnad jämfört med Revolut)

Det låter som en ganska dålig deal att skaffa ett Green om man redan har ett SEB kort, vare sig det kortet är premium eller standard.
Nu räknar du väl lite snett? Jag antar att du syftar på SAS Mastercard Premium (som ges ut av SEB).

AMEX Green
Årskostnad: 0 SEK
Köp: Handla för 100 SEK i utländsk valuta, du blir fakturerad ca 102 SEK.
Poäng: 300 MR -> 25 EB-poäng
Eurobonus per krona: 25/102 = 0,245

SAS Mastercard Premium

Årskostnad: 795-1495 SEK
Köp: Handla för 100 SEK i utländsk valuta, du blir fakturerad ca 100,2 SEK.
Poäng: 20 EB-poäng
Eurobonus per krona: 20/100,2 = 0,199

Lägger man in kostnaden för SAS Mastercard Premium så blir den kalkylen ännu sämre om det nu bara är eurobonus-poäng man är ute efter.

@palmen han menar helt säkert top-up med MC och sedan spend med Revolut till en ca kostnad av 20-25öre per 100sek växlat istället för 1,95-2.05% med Amex. Det finns ett antal nackdelar med detta.

1. Begränsat med top-up. 20k och sen då? Man kommer fort upp i det. Speciellt nuförtiden med ursvag SEK. Många som fått problem med MC efter ”överdrivet” Top-up bruk också.

2. Fel på Revolut. Jag har inte kunnat göra top-up på flera dagar nu. Inte ens från vanligt bankkort. Givetvis är kundtjänst kontaktad där jag väntar på svar.

3. Försäkringarna med Amex. Minst Guld skulle jag rekommendera. Värt dessa 125:-/mån när oturen är framme. Plat är nog egentligen bara värt det för oss som ständigt besöker ARN och andra flygplatser.

4. Flexibiliteten med MR. Bra att ha ett poängsaldo vid behov då det finns ett antal partners.

5. Ingen Kredit. Tryggt att ha en rejäl summa tillgänglig med Amex.

Nu räknar du väl lite snett? Jag antar att du syftar på SAS Mastercard Premium (som ges ut av SEB).

AMEX Green
Årskostnad: 0 SEK
Köp: Handla för 100 SEK i utländsk valuta, du blir fakturerad ca 102 SEK.
Poäng: 300 MR -> 25 EB-poäng
Eurobonus per krona: 25/102 = 0,245

SAS Mastercard Premium

Årskostnad: 795-1495 SEK
Köp: Handla för 100 SEK i utländsk valuta, du blir fakturerad ca 100,2 SEK.
Poäng: 20 EB-poäng
Eurobonus per krona: 20/100,2 = 0,199

Lägger man in kostnaden för SAS Mastercard Premium så blir den kalkylen ännu sämre om det nu bara är eurobonus-poäng man är ute efter.

Ja, kalkylen utgår från att man redan har ett Mastercard från SEB eller Resurs. Om man inte har det blir givetvis analysen annorlunda.

Så här räknar jag, för att förtydliga.

Amex Green
Handla för 100kr i utländsk valuta, du betalar 102kr (minimum, men vi räknar bara med det officiella påslaget).
Din merkostnad per poäng jämfört med MC Premium: 180 öre [dvs 2kr - 0,2kr på Revolut] / (25 poäng - 15 poäng = 10 poäng) = 18 öre per "extra" poäng.
Merkostnad jämfört med MC World: 180 öre / 15 = 12 öre per "extra" poäng.

Du får fler poäng, ja, men du betalar en merkostnad för poängen. Merkostnaden ska jämföras med att exempelvis "köpa" poäng via Billhop eller på andra sätt där du betalar ett merpris för att få poäng.

@palmen han menar helt säkert top-up med MC och sedan spend med Revolut till en ca kostnad av 20-25öre per 100sek växlat istället för 1,95-2.05% med Amex. Det finns ett antal nackdelar med detta.

1. Begränsat med top-up. 20k och sen då? Man kommer fort upp i det. Speciellt nuförtiden med ursvag SEK. Många som fått problem med MC efter ”överdrivet” Top-up bruk också.

2. Fel på Revolut. Jag har inte kunnat göra top-up på flera dagar nu. Inte ens från vanligt bankkort. Givetvis är kundtjänst kontaktad där jag väntar på svar.

3. Försäkringarna med Amex. Minst Guld skulle jag rekommendera. Värt dessa 125:-/mån när oturen är framme. Plat är nog egentligen bara värt det för oss som ständigt besöker ARN och andra flygplatser.

4. Flexibiliteten med MR. Bra att ha ett poängsaldo vid behov då det finns ett antal partners.

5. Ingen Kredit. Tryggt att ha en rejäl summa tillgänglig med Amex.

Såklart delvis relevanta invändningar. Jag har enbart tittat på kostnad per poäng.

@McFace Du kan inte jämföra en app som inte alltid fungerar och har begränsade poänggivande insättningsmöjligheter med Amex. :) Missförstå mig inte. Jag har också Revolut och kör vanligtvis in 20k per månad där. Ett bra komplement till Amex för ATM uttag mm, men testa att betala hotell utomlands plus alla andra utlägg och vanlig spend så försvinner dessa 20k du får poäng på löjligt snabbt.

Såg du hann svara, helt klart ett bra komplement som sagt men absolut inte en ersättning till ett ”normalt” kort. :)

Toppen