Senaste nytt

American Express Guld

När jag läser på americanexpress vilkor står det följande

• American Express på resan
    Avgiften för kontantuttag är 4% av uttagsbeloppet för Gold Card (dock lägst 25 kr). Vid betalningar utomlands i annan valuta debiteras 2% i valutaväxlingsavgift.
Låter inte 4% väldigt högt jämfört med andra ?
Amex är inte ett kort man ska ta ut pengar på förutom i extrema nödfall, det bör du ha ett bankkort till eller liknande.

Tar man ut pengar med sitt Amex så tycker jag att man ska ta sig en rejäl funderare på vad man sysslar med. Det här är ett betal-/kreditkort inte ett ”kontantkort”. Vilket också avgiftsstrukturen återspeglar.

Tar man ut pengar med sitt Amex så tycker jag att man ska ta sig en rejäl funderare på vad man sysslar med. Det här är ett betal-/kreditkort inte ett ”kontantkort”. Vilket också avgiftsstrukturen återspeglar.
Ah okej förstår, men hur är det med att betala med det i utlandet då? På tex restauranger nattklubbar butiker osv?

Det jag gillar med Amex Guld är den breda reseförsäkringen. Speciellt om man reser utanför Europa.
När det gäller poängen så tycker jag inte att de räcker till mycket.

det är aldrig bra att bara ha ett kort. Amex fungerar bra på alla lite bättre hotell och restauranger men käkar du på nån lokal krog kan du tvingas till cash eller MC/Visa.

Man bör alltid ha minst ett MC/Visa som backup när man har Amex.
Ah jag har ju ett vanligt Swedbank kort också som jag isåfall skulle använda. Men att tex boka flyg på emirates med sitt American express är det bra eller ?

Toppen