Senaste nytt

American Express & GDPR

Brandten

Medlem
Alla har rätt till sin åsikt. Lagstiftarens är dock rätt glasklar. Klotter är ett brott. Registerutdrag en rättighet för kunden och en skyldighet för leverantören.

Behöver jag säga att jag tycker din jämförelse haltar rätt ordentligt.

Klart den haltar när du bara vill förstå och citerar hälften.
Faktum kvarstår att om alla skulle begära ut uppgifter så skulle arbetsbelastningen öka rätt markant på alla plan vilket i sin tur leder till längre svarstider och funderingar kring vem som ska täcka upp för det arbetet och den extra administrationskostnaden det medför.

Punkt.
 

Abbs

Medlem
Klart den haltar när du bara vill förstå och citerar hälften.
Faktum kvarstår att om alla skulle begära ut uppgifter så skulle arbetsbelastningen öka rätt markant på alla plan vilket i sin tur leder till längre svarstider och funderingar kring vem som ska täcka upp för det arbetet och den extra administrationskostnaden det medför.

Punkt.
Som när folk övernyttjar Pontus(vid ankomst osv) vilket leder till försämringar och prishöjningar?
 
Klart den haltar när du bara vill förstå och citerar hälften.
Faktum kvarstår att om alla skulle begära ut uppgifter så skulle arbetsbelastningen öka rätt markant på alla plan vilket i sin tur leder till längre svarstider och funderingar kring vem som ska täcka upp för det arbetet och den extra administrationskostnaden det medför.

Punkt.

Ja visst är det så. Men det är inte en realistisk tanke att alla skulle göra det. Det finns många saker som skulle fallera om alla gör det.

Tänk om alla platinum/Centurion åt på Pontus varje dag.

Tänk om alla personer i Sverige skulle beställa ett gratis AMEX och sedan säga upp det. Tänk vad det skulle kosta i administration och korttillverkning.

Men vad har dessa katastrof scenarion att göra med om en enskild kund vill beställa utdrag enligt GDPR?
 

CoooC

Medlem
Ja visst är det så. Men det är inte en realistisk tanke att alla skulle göra det. Det finns många saker som skulle fallera om alla gör det.

Tänk om alla platinum/Centurion åt på Pontus varje dag.

Tänk om alla personer i Sverige skulle beställa ett gratis AMEX och sedan säga upp det. Tänk vad det skulle kosta i administration och korttillverkning.

Men vad har dessa katastrof scenarion att göra med om en enskild kund vill beställa utdrag enligt GDPR?

Varje gång någon beställer ett utdrag så kostar det företaget och i slutändan kunderna och samhället X kronor. Vi kan debattera om storleken på X men det förändrar inte faktum att varje utdrag kostar samhället pengar.

Beställ utdrag för guds skull om du känner att du har ett behov av det.

Men att beställa utdrag för att ”det vore kul att se vad de lagrar för uppgifter om mig” är ungefär som att beställa 4 rätter på Pontus och äta upp en bråkdel för att ”det vore kul att smaka på alla rätterna”. Ja, det är OK enligt lagarna/reglerna/villkoren men det bidrar till ökade kostnader som kollektivet kommer att få bära.

För övrigt är det ganska sjukt att missnöjda kunder kan jävlas med företag och beställa utdrag var 30:e dag. Tror inte att det var lagstiftarens avsikt direkt.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Varje gång någon beställer ett utdrag så kostar det företaget och i slutändan kunderna och samhället X kronor. Vi kan debattera om storleken på X men det förändrar inte faktum att varje utdrag kostar samhället pengar.

Beställ utdrag för guds skull om du känner att du har ett behov av det.

Men att beställa utdrag för att ”det vore kul att se vad de lagrar för uppgifter om mig” är ungefär som att beställa 4 rätter på Pontus och äta upp en bråkdel för att ”det vore kul att smaka på alla rätterna”. Ja, det är OK enligt lagarna/reglerna/villkoren men det bidrar till ökade kostnader som kollektivet kommer att få bära.

För övrigt är det ganska sjukt att missnöjda kunder kan jävlas med företag och beställa utdrag var 30:e dag. Tror inte att det var lagstiftarens avsikt direkt.

Var anser du samhällskostnaden ligga när ett privat företag gör en tjänst som du antagligen själv redan betalt för genom din kortavgift?

I övrigt tycker jag GDPR är fruktansvärt bra, det ska inte gå att okynnesspara personuppgifter hit och dit.
 

CoooC

Medlem
Var anser du samhällskostnaden ligga när ett privat företag gör en tjänst som du antagligen själv redan betalt för genom din kortavgift?

Varje gång någon begär ett utdrag så kostar det företaget X kronor. Denna kostnad kommer i förlängningen att betalas av kunderna i form av högre avgifter eller försämrad service. För övrigt är det inte bara privata företag som omfattas av GDPR. Tror du inte att det kostar samhället pengar om hundratusentals svenskar begär utdrag från Sveriges Kommuner och Landsting, Transportstyrelsen, Jordbruksverket osv osv?

Jag tycker också att vissa delar av GDPR är bra, dock tycker jag inte att man ska okynnesbegära utdrag hit och dit.
 

Robert flysas

Moderator
Är en GDPR koll nödvändig för kunden, skall den självklart göras. Tror trådskaparens ord ”kul” har retat en del, tråkig ton tycker jag. Vi har alla olika åsikter. Där lämnar vi över till helg ?
 
Toppen