Senaste nytt

American Express credit cards exposed in vendor data breach

Tevyn

Medlem
Låter fortsatt märkligt alltså… Vill klargöra att jag inte ifrågasätter dig, men det känns som beskeden från Amex m fl är medvetet eller omedvetet virriga och mest verkar vara rena gissningar. T ex, hur är det möjligt att lägga till ett kort i Apple Pay utan sms-autenticering?
Hon sa flytande att ”oftast krävs SMS autentisering”
 

ekf

Medlem
Någon har troligtvis hittat mina kortuppgifter via en tredjepartssida och som de på Amex sade lyckats lägga in kortet i Apple Pay utan koden som skickas via SMS.

De hittar ingen annan förklaring och det är väldigt svårt att spåra. De kunde såklart heller inte uttala sig om den informationen när de blivit hackade, men värt att kika igenom historik för udda köp.
Fick du inte besked om att det inte fanns fler enheter kopplade än din klocka och din Iphone? Det verkar ju märkligt om de nu säger som ovan...
 

Tevyn

Medlem
Fick du inte besked om att det inte fanns fler enheter kopplade än din klocka och din Iphone? Det verkar ju märkligt om de nu säger som ovan...
4 enheter, vilket då är 2 macs, iphone och apple watch. Allt är så konstigt, får verkligen inte ihop det.

Men bra att hålla utkik tänker jag, lär inte vara ensam
 

guwonder

Medlem
Låter fortsatt märkligt alltså… Vill klargöra att jag inte ifrågasätter dig, men det känns som beskeden från Amex m fl är medvetet eller omedvetet virriga och mest verkar vara rena gissningar. T ex, hur är det möjligt att lägga till ett kort i Apple Pay utan sms-autenticering?
Via phone call/voice mail instead of via SMS? Also, it may be possible for a crook to have cracked or found the Amex user login name + password and temporarily change the phone number to a burner phone’s phone number. But account updates can also come with alerts being generated, so not sure. Apple should have a very good idea about what may have gone on since they are the gatekeeper of Apple Pay.
 

ekf

Medlem
De jag skrev ovan. Enligt Amex totalt 4 enheter.

De enda två enheterna som går att betala med i butik är min klocka och min telefon.

Varken de eller jag vet exakt hur det ligger till, men något väldigt konstigt har jag utsatts för.
Men de båda macarna är dina då antar jag? (Jag försöker bara förstå)
 

ekf

Medlem
Får du SMS-meddelanden på dina Mac-datorer? Tänk sedan på risken för obehörig åtkomst till datorerna med SMS-autentiseringskoder.
Det där låter ändå hyfsat troligt. För sedan inte allt för länge sedan så raderar ju ios/macos autenticeringskoderna som autofylls åt en (som default?)… Så om man inte är i närheten av sin telefon så kan man missa det helt om någon sitter vid datorn och grejar…
 
Det där låter ändå hyfsat troligt. För sedan inte allt för länge sedan så raderar ju ios/macos autenticeringskoderna som autofylls åt en (som default?)… Så om man inte är i närheten av sin telefon så kan man missa det helt om någon sitter vid datorn och grejar…
Kul tanke, kika hos din operatör om du har fått några sms från amex? Jag har iaf kunnat logga in hos min operatör och se sådan info iaf. Idag har jag inget abonnemang i mitt eget namn så kan inte logga in och se hur det ser ut men borde fortfarande vara en grej.
 
Toppen