Senaste nytt

American Airlines segment med SAS

SAS har sedan länge haft interline agreement med AA så det är inget nytt efter mergern. Jag tror att detta har diskuterats tidigare på forumet också, man får ge akt på att man "missar" EB-pängen eftersom man inte får något för AA-flighterna.

Nåja, du kan få poäng till oneworld-bolagen för AA-flygningarna.

Idag stod det dessutom på SAS Sales Info att SAS utökar samarbetet med AA och erbjuder AA på fler destinationer och även vissa "closed fares" (företagsavtal). Dessutom påbörjar de ett samarbete med VX (Virgin America)

Funderar lite på varför SAS satsar så hårt på AA (och nu VX) när det rimtligtvis borde vara bättre att slussa kunderna till och från United. Hur är SAS samarbetsklimat egentligen med sina Star-kollegor??

Kanske så enkelt att United inte flyger till alla destinationer och ett interline samarbete med AA skulle öka antal destinationer? VX inrikes F är väldigt inbjudande från allt jag har sätt.

Åkt SAS C 6 ggr med AA anslutning då det är den snabbaste vägen till San Antonio och anslutningarna har alltid blivit i eco. Inget nytt att anslutningar med AA dyker upp således.

Åkt SAS C 6 ggr med AA anslutning då det är den snabbaste vägen till San Antonio och anslutningarna har alltid blivit i eco. Inget nytt att anslutningar med AA dyker upp således.

Intressant, alla jag har kollat men inte köpt har AA varit bokat i "P" som är inrikes F.

Det var iofs nått år sedan jag åkte med SAS sist och inte fullpris biljetter heller men trots allt biz, Har för mig att jag hade Z i bokningarna och det blev tydligen eco hos AA.

Saxat från dagens pressmeddelande.
2013-11-22 08:54 SAS: American Airlines säger upp prissamarbete
(SIX) American Airlines har sagt upp prissamarbetet med SAS bara fyra månader efter att det kommersiella samarbetet mellan flygbolagen förlängdes, skriver Check-in.dk. (Länk: American opsiger prissamarbejde med SAS) Detta innebär att American Airlines inte längre kommer att vara tillgängligt som ruttmöjlighet på SAS-priser till destinationer i Nordamerika från och med den 8 december i år.

American Airlines tillhör den så kallade oneworld-alliansen som är en konkurrent till Star Alliance där SAS är medlem. Men flygbolagen hade en särskild överenskommelse där resenärer till Nordamerika kunde flyga med American Airlines till ett i förhand överenskommet specialpris som andel av totala biljettpriset. I juli kom man dessutom överens om en utbyggnad av samarbetet.
(...)
Det generella avtalet med American Airlines gäller dock även framgent.

SIX News

Nu verkar bolagen kommit överens igen; nu kommer SAS erbjuda vissa flygningar med AA inom Nordamerika. Dock inget samarbete mellan Eurobonus/AAdvantage.

Undrar om också motsatsen åter gäller, dvs att man kan flyga SAS till AA-gateways?

Toppen