Senaste nytt

American Airlines nya business class på 777-300ER, Dallas - London

det jag gillar med mitt fetischliknande I-landsproblem är att AA verkar inte använda skolmatsbrickan på bordet, men serverar rätt för rätt på duken. Jag vet, I-landsproblem men det tar verkligen bort en stor del av lyxkänslan för mig. Det blir nog att testa detta nästa gång jag åker över med BA/AA till USA.

Om du har en sådan fetisch kan jag rekommendera CW från LCY till JFK. Där använder de silverbrickor till servering och serverar direkt på duk. Reserapport kommer förhoppningsvis efter helgen.

Om du har en sådan fetisch kan jag rekommendera CW från LCY till JFK. Där använder de silverbrickor till servering och serverar direkt på duk. Reserapport kommer förhoppningsvis efter helgen.

Nja... inte när jag åkte 2011... Då var det skolmatsbrickan för alla pengar...

Nja... inte när jag åkte 2011... Då var det skolmatsbrickan för alla pengar...

Jasså, då har de snäppet upp sig nu för när jag åkte 22 mars var det silverbrickor och duk för hela slanten. Inga brickor att tala om, förutom för eftermiddagsteet. Var tvungen att dubbelkolla mina bilder.

Härligt reportage. Skall testa det nya planet i juni på LHR-DFW-LHR.

Några kommentarer/frågor

Eftersom du är BA Gold (antar jag) borde du haft tillgång till Flagship Lounge i Miami (men den kanske låg dumt till i förhållande till din gate). Den ska vara bättre än Admirals Club i alla fall... Finns ingen Flagship Lounge i DFW dock så där missade du inget.

Oftast (men inte alltid) serverar de inte äkta Champagne innan takeoff på långlinjerna utan den kommer fram i luften med de riktiga glasen.

Synd att biffen var så seg - ombord på AA har jag fått biffar som varit nästan blodiga (liksom sådana som varit oerhört sega - men det har generellt sett blivit bättre).

De amerikanska bolagens service är oftast mer opersonlig än de europeiska i min erfarenhet och beror på dagsformen - men på långlinjerna har det skett en attitydförbättring på senaste tiden. Hoppas den håller i sig.
Tack! :)

Haha, nej jag är så långt ifrån BA Gold som man kan komma, iaf var jag det när denna resa genomfördes (noll TP, 4750 avios). Nu har jag Bronze, men en alldeles för stor del av min tid upptas nu av funderingar på hur jag ska skaffa mig Silver innan den 27 juni ;) Ja, min kvalificeringsperiod går ut 8 augusti, men jag och några vänner reser till USA med BA 27 juni - 14 juli (dessvärre i economy), så att skaffa sig Silver och därmed få 100 % bonus på avios lockar.

En anledning till att jag valde oneworld denna gång är att jag redan har EBG säkrat i år, och jag ville prova något nytt. Nästan så att man ångrar det, för nu vill jag ju ha status i oneworld också...

Har som sagt enbart haft dåliga erfarenheter med biff ombord på flyg, tyvärr. Det händer nog lätt att den blir överstekt när de värmer upp maten. Har bättre erfarenheter med fisk; t ex var fiskrätten jag åt på SWISS ZRH-PEK otroligt bra.

Vad gäller servicen på BA så kan det hända att jag hade en ovanligt bra besättning när jag flög till IAH - jag blev t ex tilltalad med efternamn, trots brist på status. Beläggningen i Club World var dock ganska låg och jag satt på övre däck, då blir det lättare att ge bra service. På American Airlines DFW-LHR var det å andra sidan nästan fullt i business class.

Den i MIA är borta sedan länge. Jag besökte JFK den 30/3 och det var inte så mycket att hänga i granen.

Ooops. Det visste jag inte - men å andra sidan försöker jag undvika MIA så långt det bara går. I synnerhet som första flygplats på resa in i USA.

Håller med om att FL inte är att jämföra med Galleries First i London eller motsv. i Hong Kong, men den är åtminstone bättre än Admirals Club.

Tack! :)

Haha, nej jag är så långt ifrån BA Gold som man kan komma, iaf var jag det när denna resa genomfördes (noll TP, 4750 avios).

Nu läste jag att det stod Galleries Club i ditt reportage. :eek:

AA är nästan alltid fullt i premium-kabiner eftersom de har så generösa uppgraderingsregler. Det finns ju en risk att den större kabinen i C på 777-300ER kommer leda till ännu mindre personlig service. Det är väl cirka 50 mot 37 platser i gamla 777-200.

...det jag gillar med mitt fetischliknande I-landsproblem är att AA verkar inte använda skolmatsbrickan på bordet, men serverar rätt för rätt på duken. Jag vet, I-landsproblem men det tar verkligen bort en stor del av lyxkänslan för mig. Det blir nog att testa detta nästa gång jag åker över med BA/AA till USA.
Haha, klockrent uttryck! För vad ska man annars kalla det när man sitter och funderar på hur man bäst, billigast och bekvämast ska ta sig till CMB och från LAX för att kunna göra ett ex-CMB TP-run, om inte just "fetischliknande I-landsproblem"? ;)

Last edited:
Tack för en bra rapport! Om man lyckas flyga med nya B777-300ER så verkar AA kunna leverera på longhaul!

Toppen