Senaste nytt

American Airlines Flagship First till JFK och hem

CJR

Medlem
I vintras hade British Airways bra priser i First Class över Atlanten. Det i kombination med att jag hade innestående pengar (voucher) hos dem från en tidigare avbokad resa till Toronto gjorde att jag nu slog till. JFK blev destination och det fanns möjlighet att flyga med American Airlines. Jag hade flugit med dem inom USA tidigare och tänkte det kunde vara kul att testa deras topp-kabin Flagship First som de har på sina Boeing 777-300. Med avgång från T5 på Heathrow har man access till det alltid angenäma Concorde Room på utresan och hemresan. I baren här poppas LPGS (Laurent-Perrier Grand Siècle) stup i kvarten och det finns à la carte servering, fin utsikt och dusch som jag nyttjade. Tack vare den aktiva tråden ”Businessclass.se loungen 2022” kunde jag även gästa in en kollega från forumet som befann sig i Galleries First-loungen intill. Trevligt!

DSC_0061.JPG

Terassen i Concorde Room

DSC_0062.JPG

Baren i Concorde Room

DSC_0063.JPG

Skumpa med utsikt i Concorde Room

DSC_0055.JPG

Badrum strax utanför Concorde Room

Så småningom var dags att ta tåget till T5B och där stod AA107 och glänste i solskenet.
DSC_0068.JPG

AA107 i solsken

Det var fullsatt i First-kabinen på Flyg AA107 till JFK. Stolen var mycket bekväm även i upprätt läge med tjock stoppning och kan vridas 90 grader mot fönstret. Man är även försedd med omfattande sängkläder. Täcke, filt och två kuddar. Dock delades ingen pyjamas ut på vägen till JFK (dagflyg). Meny, amenity-kit, vattenflaska och noice-cancelling hörlurar från B&O låg utmed fönstren.

DSC_0070.JPG

Säte 2A

Pre-departure drink i form av champagne eller ful-bubbel? Mina smaklökar kunde inte avgöra.

DSC_0074.JPG

Pre-departure drink

DSC_0073.JPG

Meny

Bordet är stort och här kan man sitta två personer och äta tillsammans om en sitter på pallen framför bildskärmen.

DSC_0081.JPG

Champagne och aptitretare.

Förrätter i form av sallad och krabb-sallad med ett fåtal korn av kaviar på! Ingen komplett kaviar-servering som de flesta flygbolag har i First. Brödet var trist.

DSC_0082.JPG

Förrätter

Soppa med koriander som mellanrätt. Den alltid glada och hjälpsamma flygvärdinnan kom på att det fanns större champagneglas i köket när jag bad om påfyllning. Champagnen i sig hette Charles de Cazanove Brut Tradition. Prismässigt kanske inte värdig First Class. De flesta flygbolag serverar dyrare champagne i sin Business Class.

DSC_0084.JPG

Mellanrätt

Huvudrätten var riktigt god. Asian-Style Beef Cheeks. Härligt mört, saftigt och smakrikt kött. Dock kallt rödvin vilket inte är så gott och den tabben har även Swiss gjort i First!

DSC_0091.JPG

Huvudrätt

Kaloririk efterrätt i form av glass med topping.

DSC_0096.JPG

Efterrätt

Efter middagen vände jag stolen mot fönstret och tittade ut över Atlanten ett bra tag. I det läget måste stolen vara helt upprätt för att inte blockera gången, men stolen är som sagt så skön att man sitter riktigt bra även upprätt. Det blev ingen film för min del utan jag föredrog att inta nuet för att sedan sova någon/några timmar. Jag hade stigit upp tidigt i Stockholm samma dag och även hunnit med en tur i centrala London. Väl på JFK upplevde jag den snabbaste processen genom immigration någonsin. Ingen kö alls!

DSC_0103.JPG

Skrivbord med vy ovan Atlanten

På vägen hem var jag i god tid på JFK. Här skulle deras Flagship lounge och First Dining (lounge i loungen) besökas. I receptionen till Flagship lounge blev jag tillfrågad om jag ville inta middag. Svar ja, varpå jag blev eskorterad genom den väl befolkade loungen fram till First Dining och insläppt där. Mig veterligen så är det endast resenärer med biljett i första klass som får komma in hit. Ett par gånger under kvällen så slank resenärer med kanske bara guld-kort eller biljett i Business Class in, men de blev vänligt men bestämt avhysta och hänvisade till loungen utanför. I First Dining var det lugnt och stilla och hög nivå på allt tycker jag! Stor glasvägg mot tarmac med fantastiska vyer över flygplan och Manhattans skyline i horisonten. Sådant kan jag titta på i timmar vilket jag gjorde. Valde ett bord närmast fönstret.

DSC_0177.JPG

Utsikt över JFK och Midtowns skyline i horisonten

Servitrisen erbjöd först Corn bread som jag beställde. Detta passade kanske inte före middagen så jag sparade det mesta till efterrätt. Smakade ungefär som sockerkaka och med smör och sylt till.

DSC_0169.JPG

Corn bread

Mat och dryck i First Dining höll klart högre nivå än det man serveras på planet. Där är American Airlines ojämna. Topp på marken, långt från topp i luften upplevde jag.

DSC_0170.JPG

Meny på marken

DSC_0171.JPG

Dryck- och vin-lista på marken

DSC_0172.JPG

Tonfisk till förrätt

DSC_0178.JPG

Anka till huvudrätt

DSC_0190.JPG

Barhäng

Detta var en riktigt tjusig lounge. Så läcker utsikt och vackert med solskenet som strålade in denna dag.

DSC_0182.JPG
Bord vid fönstret

DSC_0183.JPG
Utsikt

Planen var att maximera sömn på vägen tillbaka till London och madrasserna var redan uppspända på stolarna vid boarding. Det blev endast en liten rätt i form av ägghalvor.

DSC_0200.JPG

Ägghalvor

Sedan pyjamas på och hopp i säng!

DSC_0192.JPG

Pyjamas

DSC_0203.JPG

Mask och ögonbindel på!

Min slutsats av American Airlines Flagship First är tudelad. Mat och dryck på planet kändes en aning medioker och det fanns ingen ansiktsspray eller fuktkräm på toaletten. Det kan man ha nytta av på ett flygplan där luften blir torr. Vidare så var gardinen mellan First och Business tunn och genomskinlig och bildskärmen var av modell mindre. Nackdelarna vägs till viss del upp av den förträffliga loungen på JFK och den mycket bekväma stolen/sängen. Jag sov mycket bra och när jag vaknade trodde jag först att jag var hemma. American Airlines känns inte lika proffsiga i First som Lufthansa eller Swiss. Servicen är lättsamt vänlig och trivsam på ett kanske typiskt amerikanskt manér.

Toppen