Senaste nytt

Alternativ under strejken

gdaily

Medlem
Nu när det verkar bli strejk, det slog mig att vi kunde tipsa varandra om alternativa transporter i vårt närområde. Min idé kommer sig av att min far *måste* till Helsingfors för medicinsk behandling, och även om dessa flyg inte flygs av core:SAS så kan det säkert bli strul ändå:

* Stockholm-Helsingfors: Både VikingLine och TallinkSilja har dagliga avgångar runt 16:tiden, framme runt 10:tiden lokal tid dagen efter (och liknande åt andra hållet)

* Stockholm-Tallinn: TallinkSilja kör varannandagstrafik 17:30 från Frihamnen, framme runt 10:45 lokal tid (och motsvarande åt andra hållet)

Fyll gärna på med andra exempel
 

stopover

Medlem
Vårt närområde? Antar att du syftar på Stockholmsregionen även om vi är många BC-medlemmar som inte bor där.

Men blir det strejk/strul med flygtrafiken så finns det nu ett gyllene läge ta tåget istället, inom Sverige. Till Danmark. Till Norge. Till centraleuropeiska städer.
 

SK989

Medlem
Tåget i all ära - jag åker gärna tåg - men det kan vara väldigt svårt att få plats på nattåg om man bokar sent och från Stockholm finns en (1) avgång med nattåg per dag till kontinenten och det är med Snälltåget (SJ har inte startat sin trafik till kontinenten). Snälltåget till Hamburg/Berlin är i stort sett fullbokat de kommande veckorna. Nattågen till norra Sverige är också väldigt bokade om man inte kan tänka sig sittvagn, ibland kan man hitta plats i liggvagn som man delar med fem främlingar. Att åka sittvagn långa sträckor är inte jättekul och själv är jag för gammal för att dela liggkupé med främmande människor. Ska man till Danmark funkar tåget bra. Till Norge är det krångligare, p.g.a. barnarbete tar tåget Stockholm - Oslo mycket längre tid nu, uppemot 7 timmar och buss stora delar av sträckan... Till Trondheim kan man åka via Jämtland men det kräver i regel (minst) två byten och restiden som bäst är från Stockholm ca 15 timmar. När flyget tar ca en timme är det inte så konstigt att många tar det om det går.

Färjor är enklare att hitta lediga platser på, inklusive egen hytt. Från Nynäshamn går det färjor till såväl Tyskland som Polen. Men för de flesta är nog de flygbolag som inte strejkar det bästa alternativet.
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
Till Norge är det krångligare, p.g.a. barnarbete tar tåget Stockholm - Oslo mycket längre tid nu, uppemot 7 timmar och buss stora delar av sträckan...
Hör vad du säger, kvalitén blir oftast lidande, svaga och långsamma. ;)

Jag har en flight till Warszawa 25/7 och flyger från umeå den 24/7 för övernattning på Arlanda.
Har säkrat upp med avbokningsbart nattåg till Arlanda i 1klass kupé.
Hoppas nästan på att flyget ska påverkas av strejken :D
 

gdaily

Medlem
Vårt närområde? Antar att du syftar på Stockholmsregionen även om vi är många BC-medlemmar som inte bor där.

Men blir det strejk/strul med flygtrafiken så finns det nu ett gyllene läge ta tåget istället, inom Sverige. Till Danmark. Till Norge. Till centraleuropeiska städer.
Med närområde menade jag Sverige
 

Jannes

Medlem
* Stockholm-Helsingfors: Både VikingLine och TallinkSilja har dagliga avgångar runt 16:tiden, framme runt 10:tiden lokal tid dagen efter (och liknande åt andra hållet)

Alternativ till detta är Stockholm-Åbo som avgår senare på kvällen och anländer tidigare i Finland. Tar man med bil är man i Helsingfors kring klockan 9. Men går även tåg direkt från Åbo hamn så man är framme 10:30ish.

Extra alternativ för den som har bil: Kapellskär-Nådendal med Finnlines. "Allting ingår"-koncept, tidtabellerna kanske är gynnsammare i vissa fall.
 
Toppen