Senaste nytt

Allvarlig incident med Qatar vid start från MIA

Vi piloter brukar aldrig säga "aldrig".....
Skulle vilja vända på frågeställningen - hur kommer det sig att det trots all träning med 4 piloter i cockpit gick snett?
Jeg er en novice på sikkerhedsområdet, Men...Det faldt mig ind at 4 piloter måske kunne være 1 eller 2 for mange da koncentrationen må falde med så mange "captains" med til dels overlappende funktioner? Too many cooks spoils the brood..??
 
Jeg er en novice på sikkerhedsområdet, Men...Det faldt mig ind at 4 piloter måske kunne være 1 eller 2 for mange da koncentrationen må falde med så mange "captains" med til dels overlappende funktioner? Too many cooks spoils the brood..??
Min uppfattning är att det är klart definerat vem som har vilka roller och vad dessa funktioner är (vanligast med 2-man är Pilot Flying and Pilot Monitoring). Detta kombinerat med checklistor och standardiserade procedurer borde göra att fler personer i cockpit ökar säkerheten snarare än tvärtom, åtminstone så länge som man följer reglerna.
 
Min uppfattning är att det är klart definerat vem som har vilka roller och vad dessa funktioner är (vanligast med 2-man är Pilot Flying and Pilot Monitoring). Detta kombinerat med checklistor och standardiserade procedurer borde göra att fler personer i cockpit ökar säkerheten snarare än tvärtom, åtminstone så länge som man följer reglerna.
Point taken. Men en ting er regler og en anden ting er hvad der de facto foregår i cockpittet.
 
Toppen