Senaste nytt

Alltid problem på SAS business-stolar, eller har jag bara otur?

Min flickvän hade luftproblem med sin stol på väg hem från Hong Kong för några veckor sedan. En till stol på samma flight hade också problem med luften. Detta var LN-RKR och platserna var 4F och 3A.
Enligt cabin crew så kommer det ombord tre tekniker efter varje landning som kör alla stolarna hela vägen "ner" och tillbaka. Osäker om dom kollar luften.

Kan det vara intressant statistik att lista alla flygplan/stolar som varit trasiga?

Förlåt för min ton nu, men jag blir f-n förbannad när jag läser det här (och tänker på mina egna problem). Kommer gå över till andra Star Alliance-bolag så långt det går för att slippa detta framöver. Hörde att Air Canada haft liknande problem på sina dreamliners men där verkar det iaf åtgärdas vid landning när man påtalar det, SAS verkar ju inte bry sig ö.h.t.

Jag har haft återkommande problem med detta. Uppskattningsvis 80% av mina resor i SAS Business. Intressant notering: Enbart krånglat på SAS A330 - ej A340.

Nu senast, som går att läsa i "SAS detta gjorde Ni inte bra"-tråden, hade jag stora problem med stolarna på LN-RKS.
Angående kompensation, som nämnt lite snabbt ovan, tycker jag att man bör, om de inte lyckas fixa stolen under resan, kompenseras för hela kostnaden uppgraderingen/kostnaden för en framtida uppgradering ifall man har en köpt C-biljett.

Jag har haft återkommande problem med detta. Uppskattningsvis 80% av mina resor i SAS Business. Intressant notering: Enbart krånglat på SAS A330 - ej A340.

Nu senaste, som går att läsa i "SAS detta gjorde Ni inte bra"-tråden, hade jag stora problem med stolarna på LN-RKS.
Angående kompensation, som nämnt lite snabbt ovan, tycker jag 15000 är vettigt ifall de lyckas lösa problemen med stolen. Om det inte gör det så bör man kompenseras kostnaden för uppgraderingen/kostnaden för en framtida uppgradering ifall man har en köpt C-biljett.

I mina fall har de aldrig lyckats lösa problemet under flighten. Jag tycker att 15 000 känns OK men om man tänker på hur dyr en businessbiljett är kontra en i Plus är det ju rätt snålt. För mitt vidkommande är stolen det absolut viktigaste i business eftersom jag ofta vill sova bort tiden och om stolen är stenhård/extremt ojämn kan man lika gärna ta Plus (eller ett annat flygbolag) o spara massa pengar.

I mina fall har de aldrig lyckats lösa problemet under flighten. Jag tycker att 15 000 känns OK men om man tänker på hur dyr en businessbiljett är kontra en i Plus är det ju rätt snålt. För mitt vidkommande är stolen det absolut viktigaste i business eftersom jag ofta vill sova bort tiden och om stolen är stenhård/extremt ojämn kan man lika gärna ta Plus (eller ett annat flygbolag) o spara massa pengar.

Jag ändrade min text i efterhand, som du ser :)

Jag vet inte om du har suttit i en punkterad/luftlös stol? Helt omöjligt att sitta bekvämt, ännu mindre att sova. T.o.m GO-stolarna är bättre i så fall. Helt enig i att man lika gärna kan åka PLUS om stolen ändå inte fungerar, istället för att köpa en dyr Businessbiljett.

Intressant hur många som råkat ut för det här. Jag kanske har haft tur, men jag har aldrig råkat ut för det på kanske ett 20-tal resor. Och håller helt med om att stolen är den enskilt viktigaste anledningen till att välja ett visst bolag. Gamla SAS stolen fick mig att åka med "vad som helst utom SAS", och med nya stolen har jag valt SAS framför nästan alla. Får verkligen hoppas att min tur fortsätter, även om man blir lite orolig inför de återstårende 4 turerna som redan är bokade...

Jag ändrade min text i efterhand, som du ser :)

Jag vet inte om du har suttit i en punkterad/luftlös stol? Helt omöjligt att sitta bekvämt, ännu mindre att sova. T.o.m GO-stolarna är bättre i så fall. Helt enig i att man lika gärna kan åka PLUS om stolen ändå inte fungerar, istället för att köpa en dyr Businessbiljett.

Jag har suttit i såna stolar många gånger vid det här laget, håller med att det är hopplöst. Min lösning är att direkt begära massa extra kuddar, täcken etc o sitta på dem samt att återställa stolen med resetknappen under stolen med jämna mellanrum. Men man blir ju irriterad med stort I.

Men, som sagt, nu får det vara nog. Tar mellanlandningar med Star Alliance eller SAS Plus framöver.

Jag tillhör nog också de som har haft tur i så fall. Har flugit business på A330:n ett tiotal gånger och aldrig haft problem med nya stolarna.

Ni som råkat ut för detta och anmält och fått kompensation, har ni behövt "bevisa" felet i efterhand genom intyg eller liknande från kabinpersonalen på flighten i fråga, eller hur kollas det? Frågar ifall man själv skulle råka ut för det så man vet vad man bör tänka på.

Toppen