Senaste nytt

Allmänna tips för hyrbil i USA

AABack2ARN

Medlem
Där står det att jag måste visa upp internationellt körkort när jag hämtar ut bilen för att få tillgång till priset. Jag har aldrig behövt visa upp internationellt körkort i USA tidigare. Brukar Avis efterfråga det?

Det har jag aldrig varit med om. Det var på gång att införas i Florida men stoppades för alla med västerländska körkort.

Frågan är dock om de inte egentligen syftar på att du skall kunna visa upp en utländsk id-handling för att visa att du inte är amerikan. Varför förstår jag dock inte.
 

RickardG

Medlem
Det har jag aldrig varit med om. Det var på gång att införas i Florida men stoppades för alla med västerländska körkort.

Frågan är dock om de inte egentligen syftar på att du skall kunna visa upp en utländsk id-handling för att visa att du inte är amerikan. Varför förstår jag dock inte.
Internationellt körkort behövs om det nationella körkortet är skrivet med ett annat alfabet än det latinska alfabetet. Vi i Sverige klarar oss med andra ord.
 

agehall

Medlem
Jag misstänker att de skriver kravet på internationellt körkort generellt för att undvika att bli stämda för diskriminering.
 
Vad har folk för tips angående försäkringar? Det finns en hel drös tilläggsförsäkringar med Enterprise som jag bokat hyrbil med och det finstilta säger mig egentligen ingenting (helt enkelt för jag vet inte något om ämnet). Är det något som är värt att ta mer än något annat eller är allting bara ett sätt att tjäna mer pengar för uthyraren? Vi ska främst köra utanför städer så jag är inte så hemskt oroad för parkeringsskador och liknande ifall det gör någon skillnad.
 

agehall

Medlem
Du måste (för din egen del) se till att du har Supplimental Liability Insurance eller vad Enterprise kallar den. Den ser till att om du orsakar något och blir stämd, så har du god täckning för detta. Dessutom vill de flesta ha Loss Damage Waiver eftersom det är tråkigt att behöva betala för en ny bil om du kvaddar den.

Har du dessa två så har du allt du behöver.
 

JohanA

Medlem
Vad har folk för tips angående försäkringar? Det finns en hel drös tilläggsförsäkringar med Enterprise som jag bokat hyrbil med och det finstilta säger mig egentligen ingenting (helt enkelt för jag vet inte något om ämnet). Är det något som är värt att ta mer än något annat eller är allting bara ett sätt att tjäna mer pengar för uthyraren? Vi ska främst köra utanför städer så jag är inte så hemskt oroad för parkeringsskador och liknande ifall det gör någon skillnad.
Med andra ord så har @agehall kvar samma goda rekommendationer som i det andra inlägget i denna tråd! :)
 

mry

Medlem
Rörande GRS så körde vi faktiskt route 66 appen när vi var i Los Anageles och Las Vegas för några veckor sen. Den är gratis i 30 dagar och man får tillgång till allt som finns i den.
 
Toppen