Senaste nytt

Aktiviteter för att stänga incheckning, och säkerhetskontroll Terminal 4 pågår

Upplevelsen när man väl är inne hos security är klart bättre, med lite marginal för förbättring ännu. Allt annat? Passagerarflytsfientligt.

Nej, den är inte mycket bättre. Min väska åker alltid på sekundärkontroll. Frågar vad det är de ser så jag kan ta bort eller ändra min packning men de berättar inte. De kollar på 3D-bilden och släpper väskan bara.

Det får mig att fundera på om folket som granskar bilderna ens sitter i lokalerna?

• Gilla
Reactions: fcx
Det är det man hör om motsvarande system på Helsingfors Vanda.
En operatör sitter centralt och läser av flera maskiner.
Hade det varit så så borde flödet gått mycket fortare. Nu stannar ju bandet upp så fort någon i personalen lämnar sin plats.

Hade det varit så så borde flödet gått mycket fortare. Nu stannar ju bandet upp så fort någon i personalen lämnar sin plats.

Bandet stannar upp för minsta lilla. Det fastnar en mössa. Det saknas bingar. Maskinen som skickar bingen åt sidan hänger sig. Bingarna skickas inte ner som de ska. Personalen är mer intresserade av att flirta med varandra (eller med passagerarna när det gäller de manliga unga kontrollanterna) än att beta av den långa raden av manuella granskningar.

Jag tycker det är fel att jämföra dagens upplevelse mot hur det var före ombyggnaden. Istället bör man jämföra dagens upplevelse mot en hypotetisk "plan B", som översiktligt kunde sett ut som nedan:

* Behåll platsen för nuvarande säkerhetskontroller, men byt ut själva maskinerna till modern standard.
* Ökad bemanning, speciellt i högtrafik, så att alla linjer i säkerhetskontrollen är öppna.
* Incheckningsområde F förtätas och görs om till self-serve bag-drop för alla bolag. Inga bemannade diskar blir kvar.
* Envägsslussar för utgång från airside på "T4". Scanna boardingkort: incheckat bagage eller slumpmässigt utvald för tullkontroll eller eftersökt person = kommer inte ut den vägen.
* Angöringsplats för bussar även vid T5. Vid behov på behörigt avstånd från huvudingången, men kortast möjlig väg och med tak eller motsvarande mellan terminal och busshållplats.
* Rullband på F-piren.
* Utbyggnad av "marknadsplatsen" i riktningen ut mot plattan precis som idag, men delen in mot terminalen gör man enbart uppfräschning av ytskikt.
* Etablering av ytterligare toaletter på yttre delen av D- och E-pirerna.

Se där, bättre resenärsflöde, ökad kundnöjdhet och förmodligen lägre kostnad också.

Nu är det hörsägen, men som jag då hört är att maskinen markerar området som är misstänkt. En central snubbe tittar närmare på det och flaggar ok eller fail.
Om en central snubbe är lite för nogrann/långsam/osäker så är det lättare att faila det mesta och låta personalen vid maskinen göra manuell koll. De får då samma bild med markering.

Det låter logiskt och förklarar en del beteenden som att plötsligt åker samtliga väskor in för manuell koll (central snubbe ligger efter och failar allt för att rensa kön). Och att personalen vid maskinen skickar det på om scanning istället för att kolla manuellt i hopp om att maskinen/central snubbe ska godkänna så de slipper.

Nu är det hörsägen, men som jag då hört är att maskinen markerar området som är misstänkt. En central snubbe tittar närmare på det och flaggar ok eller fail.
Om en central snubbe är lite för nogrann/långsam/osäker så är det lättare att faila det mesta och låta personalen vid maskinen göra manuell koll. De får då samma bild med markering.

Det låter logiskt och förklarar en del beteenden som att plötsligt åker samtliga väskor in för manuell koll (central snubbe ligger efter och failar allt för att rensa kön). Och att personalen vid maskinen skickar det på om scanning istället för att kolla manuellt i hopp om att maskinen/central snubbe ska godkänna så de slipper.

Ja, det är ju inte sånt de berättar, men jag är inte förvånad om den mesta scanningen är automatisk och blir mer så med AI.

Och ja, det förklarar många av de beteenden som du beskriver.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen