Jag tycker det är fel att jämföra dagens upplevelse mot hur det var före ombyggnaden. Istället bör man jämföra dagens upplevelse mot en hypotetisk "plan B", som översiktligt kunde sett ut som nedan:
* Behåll platsen för nuvarande säkerhetskontroller, men byt ut själva maskinerna till modern standard.
* Ökad bemanning, speciellt i högtrafik, så att alla linjer i säkerhetskontrollen är öppna.
* Incheckningsområde F förtätas och görs om till self-serve bag-drop för alla bolag. Inga bemannade diskar blir kvar.
* Envägsslussar för utgång från airside på "T4". Scanna boardingkort: incheckat bagage eller slumpmässigt utvald för tullkontroll eller eftersökt person = kommer inte ut den vägen.
* Angöringsplats för bussar även vid T5. Vid behov på behörigt avstånd från huvudingången, men kortast möjlig väg och med tak eller motsvarande mellan terminal och busshållplats.
* Rullband på F-piren.
* Utbyggnad av "marknadsplatsen" i riktningen ut mot plattan precis som idag, men delen in mot terminalen gör man enbart uppfräschning av ytskikt.
* Etablering av ytterligare toaletter på yttre delen av D- och E-pirerna.
Se där, bättre resenärsflöde, ökad kundnöjdhet och förmodligen lägre kostnad också.