Senaste nytt

Airport Advance Ticket från Manchester

Är det någon som har koll på hur förseningsgarantin fungerar när man ska vidare med tåg från Manchester Airport? Enligt biljettvillkoren så ska man kunna ta ett tåg som går upp till 3 timmar senare än ursprunglig avgång om flyget blir försenat. Men jag kan inte hitta något om att man måste ha någon minsta bytestid flyg-tåg för att denna ska gälla. Någon som vet?

Är det passkontroll vid ankomst från Kastrup? Hur lång tid är rimligt att räkna med från ankomst med SAS kl 1645 tills jag står på perrongen? Reser endast med handbagage.

Trån Transpennine Express:

Tickets are train specific; Manchester Airport Advanced tickets accommodate inbound flight delays, journeys from John Lennon & Manchester Airport can be made on the next available TransPennine Express service up to 3 hours after the departure time stated on the ticket. Where no services depart within this time, the next TPE service may be used. Passengers wishing to use this concession must have their tickets endorsed at Manchester Airport Train Ticket Office before boarding the train. You will not have a reserved seat on the new train you will then be travelling on.

Om du inte har incheckat bagage ska 30 minuter inte vara några problem om det inte är ovanligt mycket kö. Med incheckad väska tror jag 30 kan bli tight.

Sen finns det i UK ofta biljetter som har ganska breda tider, ifall men t.ex. åker på en "off-peak" biljett (som gäller utanför rusningstid, finns exakta tider på nationalrails hemsida) så kan man åka vilken tid som helst utom i rusningen, det använder ofta jag. Sen är det såklart så att man ibland får bättre pris om man väljer ett specifikt tåg (advance ticket) men det behöver inte alltid vara så.

Toppen