Senaste nytt

AirInsight skriver om Boeing 787 situationen (Jan 2013)

Det känns som att detta kommer att ta mycket lång tid att lösa och mycket underligt att man inte tänkt mer på just detta i förväg - eller så har man det och därpå stoppat huvudet i sanden och chansat.

A350 ska väl också denna typ av batterier? Eller, det var väl tänkt så...
 
På tal om Norwegian och 787 så släpptes idag bilder på deras första 787a som nu undergår final asembly i Seattle:

yghk1cmq7tgo1msjettj.jpg


Pressemeldinger - Norwegian

Fler finns här:
Pressemeldinger - Norwegian

Återstår att se hur länge de förblir groundade men produktionen verkar fortsätta som vanligt...
 
Last edited:
På tal om Norwegian och 787 så släpptes idag bilder på deras första 787a som nu undergår final asembly i Seattle:

yghk1cmq7tgo1msjettj.jpg


Pressemeldinger - Norwegian

Fler finns här:
Pressemeldinger - Norwegian

Återstår att se hur länge de förblir groundade men produktionen verkar fortsätta som vanligt...

Det är tydligen extremt dyrt att skala ner på leveranserna från underleverantörerna utan de låter de kontrakten löpa och så sätter de ihop maskiner varefter. Eftersom det är ILFC som äger 787orna och Norwegian bara leasar dem så lär eventuella ersättningskrav mot Boeing vara från ILFC. Möjligt att Norwegian kan skaka ur ILFC några kronor i sin tur som kompensation för att leasingkontraktet antagligen inte kan gälla från april i år.
 
Någon analytiker gissade att problemet kan ha varit montering av batteriet och inte själva batteriet.
Vi får se om det stämmer.
 
Lite mer läsning gällande 787: och Li batterier.

http://www.economist.com/blogs/babbage/2013/01/lithium-batteries
 
Toppen