coclol skrev:Det är en utmärkt fråga. Men det rör sig sannolikt om 100-tals miljoner årligen i uteblivna intäkter alt onödigt höga kostnader.Uteblivna intäkter i form av löjligt billiga EB biljetter i form av undantag för bränsletillägg eller vad man nu vill kalla det.Med SAS kan jag boka ARN-ORD för 60.000 poäng och 747 sek för ToR i business. Med LH behöver jag pynta ca 135000 poäng och hisnande 1100 euro.Med 12 kärror, 2 EB platser per flight, 2 flighter om dagen så är det styvt 14000 platser om året (borträknat 20% för lite service och annat).Nu behöver man ju inte ta 1100 euro, men för varje 1000 lapp i business i långdistans så betyder det ca 0.5-1% högre marginal.Det andra är ju hur "simpelt" det är att bli guld och förmånen att ha guld. Sannolikt ett av SAS största misstag historiskt. Detta driver sjukt stora lounger, höga driftskostnader, höga avgifter till partner för fast-track och andra lounger. Nu har jag ju inte mätt i detalj men min uppfattning är att guldloungen på CPH är dubbelt så stor som de tre senator loungerna på MUC med 35-50% större passagerarunderlag.Edit: Så sannolikt lätt 300-500 MSEK om året i potentiellt ökad marginal. Såklart med en möjlig minskad intäkt i vissa avseenden.Klicka för att utvidga...