Senaste nytt

Air Shuttle - ny buss mellan Stockholm och Arlanda

Om man tittar lite på deras nya bussar så har det en max last på 4475 KG vilket innebär att
om bussen är full så får varje pax väga 89,5 kg då får man inte lasta något handbagage eller
resväskor i bussen alls. Det är en stor begränsning om man räknar med fulla bussar.

Vilket nog är den stora anledningen till deras bagagepolicy. Nästan lite konstigt att man väljer att köra med utpräglade turistbussar på en såna här linje där alla har tunga väskor. Nu väger knappast en medelpassagerare 90 pannor men väl 70 kg, vilket ju bara ger 20 kg bagage per person.

Som jämförelse kör ju Flygbussarna med Volvo B11 (för det mesta) som har max lastvikt 6630 kg om jag inte minns fel, vilket ju verkar vara en klart med lämpad fordonstyp.

Finns många skäl att undvika detta bolag.
1. Risigt med en VD som påstår att Flygbussarna uppviglat sina chaufförer
2. Sämre bussar
3. Sämre turtäthet (vid 10 min går man ju liksom bara dit och väntar på nästa, knappast vid 20...)
4. Samma pris, 99,-
5. Slutar gå när Rapport tar slut
6. Mindre bagage
7. Inga EB-poäng

Så vad är poängen??? Ryanair är ju åtminstone billigare...

Det här verkar vid första anblicken vara ett riktigt skitbolag. Råkade vid en promenad häromdagen passera förbi en av deras bussar vid city terminalen som väntade på avgång. Kunde inte hjälpa att höra hur de två unga killarna som arbetade åt bolaget körde fultaktik mot turister och a) påstod att de var enda linjen till Arlanda, b) att de minnsann var avsevärt billigast i att ta sig dit med.

Påminner mig med om Stockholms pinsamma svart taxi krig som förts i år och dar på sto-arn sträckan med att lura turister. Det här bolaget hamnar direkt på min svarta lista.

Till skillnad från tidigare inläggsförfattare i tråden har jag använt mig av Air Shuttle vid mina senaste besök i Stockholm. Kan inte annat än konstatera att de levererar en bra produkt till ett bra pris. Bra bussar, snabbt till city och trevlig personal. Naturligtvis är det inte alternativ annat är för de som skall till city. Beläggning vid de tillfällena var bra, fullt jämförbar med de gamla Flygbussarna som vi passerade (!) på vägen.
Har svårt att förstå att man kan annat än välkomna konkurrens på detta område, i synnerhet som de erbjuder en bra produkt.

Jag ser ett par av dessa bussar varje dag när jag går till jobbet. Det brukar sitta ett par passagerare i varje, kanske 10 som mest. Det känns inte direkt som en flygande start för dem.

Jag känner rätt stor tveksamhet inför hela verksamheten faktiskt. Oavsett vad man har för privat uppfattning om miljö och klimathot så är ändå samhälets mål att våra utsläpp ska minska. Att då ha flera olika bolag som kör stora bussar från samma plats till samma mål känns minst sagt onödigt då det finns mer miljövänliga alternativ.

Jag kan tycka att man t ex kan låta Arlanda express stanna vid Solna också, samt att man kunde sänka priserna något.

Flyget är redan i skottgluggen för politiker, så det vore bra att minska resornas totala miljöbelastning så att vi kan fortsätta flyga även i framtiden.

Om Arlanda Express lägger in stopp längs vägen försvinner express ur konceptet så det är inget jag skulle vilja se.

Om de hittar ekonomi i turer med stopp kunde det vara aktuellt men då hade det väl redan funnits. Lär också finnas en rejäl flaskhals i spåren...

För oss med barn har Air Shuttle en fördel då barn under 16 åker gratis, medan man på Flygbussarna ska vara under 8 för att åka gratis.

Om Arlanda Express lägger in stopp längs vägen försvinner express ur konceptet så det är inget jag skulle vilja se.

Om de hittar ekonomi i turer med stopp kunde det vara aktuellt men då hade det väl redan funnits. Lär också finnas en rejäl flaskhals i spåren...

Antagligen krävs ökad spårkapacitet. Jag tycker att de gjort det bra i Oslo med avgångar direkt till Oslo C, och avgångar med fler stopp, och längre sträckning.

Toppen