Senaste nytt

Air Leap i rekonstruktion

SK989

Medlem
Under några månader kommer Wideroe (WF) att ta över de norska inrikeslinjerna som Air Leap flög, vilket var Oslo-Röros och Oslo-Örland. I vart fall vad gäller Röros går det därför nu att boka genomgående biljetter via SAS hemsida mellan t.ex. Stockholm och Röros. I nuläget inte möjligt att boka med Eurobonuspoäng utan bara pengar.

WF började flyga idag och jag antar att norska myndigheter ska göra en ny upphandling av linjerna och att WF flyger tills den är klar.
 

FFlash

Medlem
Saknar ARN-TKU linjen öerhört mycket. Och mpnga andra. Kabinen på SAS flygen var tidigare väl fyllda så det borde inte vara fråga om det. Nu hade ju SAS planerat flyga rutten med AirLeap förstod jag så jag är ledsen jag har inget alternativ till att bussa mig till Helsingfors för att flyga (Finnair gav upp på TKU-HEL med…)
 

mha321

Medlem
Under några månader kommer Wideroe (WF) att ta över de norska inrikeslinjerna som Air Leap flög, vilket var Oslo-Röros och Oslo-Örland. I vart fall vad gäller Röros går det därför nu att boka genomgående biljetter via SAS hemsida mellan t.ex. Stockholm och Röros. I nuläget inte möjligt att boka med Eurobonuspoäng utan bara pengar.

WF började flyga idag och jag antar att norska myndigheter ska göra en ny upphandling av linjerna och att WF flyger tills den är klar.

Är det inte så att det är public service rutter? Som därmed inte "är med" i eurobonus?
 

ekf

Medlem
Jo, det är upphandlad trafik men är sådan trafik alltid utesluten från eurobonus?
I Norge har väl all upphandlad trafik varit utesluten så länge jag minns... Just det brännet gick jag på när jag skulle boka min allra första award en gång i tiden...
 

mha321

Medlem
Jo, det är upphandlad trafik men är sådan trafik alltid utesluten från eurobonus?
I Norge har väl all upphandlad trafik varit utesluten så länge jag minns... Just det brännet gick jag på när jag skulle boka min allra första award en gång i tiden...
Ja för ganska länge sedan var ju all inrikes utesluten ut eurobonus (däremot har jag för mig att man fick segment mot status när man flög åtminstone under en period - men man fick inga poäng, för det var tjäna och spendera poäng som sågs orättvist). När man sedan släppte på den, så behöll man begränsningarna på upphandlade linjer - så att inte staten skulle köpa bonuspoäng resenärerna, så att säga...
 
Toppen