Senaste nytt

Air Japan Company och Star Alliance?

Vi skall flyga med Air Japan Company som ägs av ANA och även använder deras bonusprogram. Lyckas inte regga mitt Star Alliance gold någonstans och det står ej att läsa om perks på deras hemsida. Är det någon som vet om man får extra baggage där eller om dom fungerar som typ Eurowings till Lufthansa?

Flyger du Air Japan på deras flight nr iaf, eller flyger du ANA operated by Air Japan? Är det det förstnämnda, så borde du inte få något alls, eftersom de inte är med i star alliance. Om det är ana flyg operated by air Japan så borde du få det, tror jag, men då är det via anas hemsida du borde kunna lägga in det.

Jag kan inte Air Japans situation, men det finns ju flera fall där stora flygbolag äger lågprisbolag som tyvärr inte ger alliansförmåner. (Förmodligen avsiktligt, för att kunna priskonkurrera med andra "fristående" lågprisbolag.) Det kanske tydligare exemplet hemmavid är Eurowings, som ingår i Lufthansa-gruppen och använder Miles & More, men som inte är med i Star Alliance.

Jag kan inte Air Japans situation, men det finns ju flera fall där stora flygbolag äger lågprisbolag som tyvärr inte ger alliansförmåner. (Förmodligen avsiktligt, för att kunna priskonkurrera med andra "fristående" lågprisbolag.) Det kanske tydligare exemplet hemmavid är Eurowings, som ingår i Lufthansa-gruppen och använder Miles & More, men som inte är med i Star Alliance.

Problemet är att Air Japan både flyger wetlease åt ANA och har egna linjer (vissa some codeshare). Flyger man med deras egna linjer får man inte poäng, medan om man flyger med dem när de kör för ANA så är det som vilken annan ANA flygning som helst.

OP har ju gett väldigt lite info kring vilken flygning det rör så det går inte att ge något närmare svar.

Problemet är att Air Japan både flyger wetlease åt ANA och har egna linjer (vissa some codeshare). Flyger man med deras egna linjer får man inte poäng, medan om man flyger med dem när de kör för ANA så är det som vilken annan ANA flygning som helst.
Ja, de är lite mer som Air Dolimiti kanske, snarare än eurowings.

OP har ju gett väldigt lite info kring vilken flygning det rör så det går inte att ge något närmare svar.
Vi har köpt biljetten av dom och på deras egen linje, så jag antar att vi inte får några statusfördelar. Nu kostade ett incheckat bagage, vilket var det vi behövde under 300kr så det är ingen fara.

Toppen