Senaste nytt

Air India har kört in i byggnad på Arlanda

flum

Medlem
Vår man på plats, som lämpligt nog var bokad i Air India ekonomiklass på aktuell flight mot Delhi, säger att ombokning sker från Delhi. Smidigt och bra.
Vår man på plats säger nu att ”Ser ut som om de bara skjuter på dagens flight till imorgon”. Hur är det ens möjligt?! Kanske flyger de upp en ny kärra?
 

Mr Basic

Medlem
Hur kan Flightradar veta detta? Så pass bra upplösning i noggrannhet har inte det systemet.
Är du besviken att det inte har med alkohol att göra? ;)
Att misstag sker (från pilot/flygplats/flygtrafikledning) är nog vanligare än alkoholrelaterade incidenter (även om de tyvärr också existerar).
Sen blir ju inte konsekvenserna så ofta ”vinge in i vägg”.
 

fly4fun

Medlem
Hur kan Flightradar veta detta? Så pass bra upplösning i noggrannhet har inte det systemet.

ADS-B har stöd för noggranhet på under 1m. Sedan skiljer det från plan till plan hur exakt data man skickar ut, men de flest plan med någorlunda modern elektronik skickar ut med ca 1m noggranhet så det går följa ganska exakt. I detta fall ser det ut som om man följt F28L istället för F28R eller F30.

Värst är gamla Avro/RJ och 737/757/767 som i vissa fall skickar ut positioner som är 10-20 km fel.

image.png
 
Last edited:

Swissbob

Medlem
Stort pilotfel. Enligt brorsan som jobbar på SAS (som hanterar Air India på Arlanda) så hade piloten kört in på F28L istället för F28R. Dessutom hade den som skulle köra bryggan inte tänt upp intaxningssystemet och tills detta inte är gjort måste piloterna vänta vid tarmac innan man kan köra in sista sträckan till gaten, och detta har nu piloten ”skitit” i och kört ändå utan att veta vilken linje denna skall vara på.
 
Toppen