Senaste nytt

Air France Transfer Charles-De-Gaulle <-> Orly

Traveller

Medlem
Så, i vinter blir det dags att testa denna intressanta transfer, då vi har bokat biljetter ner till de franska departementen i Karibien. Några frågor;

1. Är det någon som gjort denna transfer och har det i så fall inneburit problem, något man bör tänka på? Hur fungerar det t.ex. med boardingkort, får man först ett separat till CDG på hemmaflygplatsen och sedan nästa på CDG/ORY i Paris?

2. Vet någon om det vanliga "transferansvaret" gäller för AF här? Om bytet enbart varit på CDG hade det väl inte varit någon tvekan, men om man ska hämta ut bagage på CDG och checka in det igen på ORY?
Å andra sidan verkar det vara AF som kör transferbussarna mellan flygplatserna och vi har ju beställt alla biljetter i en enda bokning på AF:s hemsida. Vi har drygt 4 timmars bytestid på ditvägen.

Usch, detta är en mardrömstransfer. Jag hoppas du inte skall göra denna någon gång mellan klockan 8.00-10 eller 16-19.30, då kommer det ta dig en evighet...
 

NyfikenGrau

Medlem
Traveller, har gjort den åt ena hållet för närvarande, transfern var mellan 12 och 16 och tog allt som allt tre av de fyra timmarna. MCT är också tre timmar. Var tillräckligt mycket trafik, kan tänka mig hur det är i rusningstid...tillbakavägen ska vi byta mellan ca 07 och 10, det blir nog ett äventyr :)
 

Traveller

Medlem
Traveller, har gjort den åt ena hållet för närvarande, transfern var mellan 12 och 16 och tog allt som allt tre av de fyra timmarna. MCT är också tre timmar. Var tillräckligt mycket trafik, kan tänka mig hur det är i rusningstid...tillbakavägen ska vi byta mellan ca 07 och 10, det blir nog ett äventyr :)

Du verkar vara en tålmodig man. Skönt ni hann i varje fall. Här är ett alternativ att använda mellan flygplatserna annars. Helicoptercharter.... Paris-Orly Airport - Paris - France - Deutsche Privatjet
Hoppas allt går väl nästa gång.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det, eller så byter man som sagt på CDG direkt :)

...eller åker till riktiga Frankrike för att uppleva Frankrike, eller någon annanstans i Karibien för att uppleva Karibien, mer mer om det en annan gång.
 

NotRyan

Medlem
Varianten att byta någonstans i USA finns ju också, skulle nog göra det hellre än att byta mellan CDG och ORY.

Mvh
NotRyan
 

NyfikenGrau

Medlem
Hemma igen. Det fungerade utmärkt på hemvägen, var i princip inga köer alls på vägen från ORY till CDG en tisdagsmorgon (däremot väldigt mycket åt andra hållet). Framför allt fick vi redan vid incheckningen av bagage i PTP våra bussvouchers för transfern i Paris.

Har läst om detta förr (att det fungerar ORY-CDG men inte CDG-ORY), märkligt att AF inte kan sköta processen likadant åt båda håll (vid CDG-ORY måste man alltså själv klura ut var man hämtar ut sina vouchers innan man går på transferbussen).

Slutsatsen blir ändå att jag inte kan rekommendera den här vägen till Karibien. Byte i USA, eller byte mellan två flygplatser i London (LHR-LGW) skulle jag inte heller gärna göra. Däremot skulle jag gärna överväga AMS-SXM med KLM, alltså direktflyg mellan två mycket trevliga flygplatser.
 
Toppen