Senaste nytt

Air France och Paris CDG, en vansinnig Combo?

[sträckt hand!] - har inte, trots, sent matarflyg missat någon transfer i CDG (!). Dock har mitt bagage vid ett tillfälle kommit på nästa flyg till ARN (märkligt med tanke på att det bytet är på några timmar). Vid ett tillfälle (ARN - CDG - SFO) hade jag efter försenad avgång från ARN tjugo minuter att byta. Både jag och väskan kom med till San Francisco (den gången hade jag dessutom en billig ekonomiklassbiljett).

Ett annat tillfälle provade vi, frun var med, att ta sista flyget från ARN och sov över på Sheraton (ligger ovanpå Terminalen). Gick upp lagomt sent, åt lite frukost och sedan en kort avkopplande prommenad till Terminal 2E och ombord ... allt annat än stressigt.

Tips: för den som reser i business (Affaires) eller har s.k. Elite status (Flying blue silver, guld, etc. ) så finns det prio-köer i passkontroll, säkerhetskontroll etc. Kolla efter "Access No.1" (stora blå-lila skyltar med vitt typsnitt). Det brukar stå några vid en sådan skylt och skanna ens boardingkort och anvisa till rätt (kort) kö.
Vid inchecknig på CDG med AF så har man dessutom egen separat säkerhetskontroll, ofta utan kö, i Terminal 2.

P.S. har en liten reserapport att förtälja snart (ja, har lovat men är inne i en rätt intensiv perisod på jobbet just nu, så det kommer...) om ett lite ovanligt byte i CDG p.g.a. stormen Irene för ett tag sedan, när vi var på väg till New York. Trots inställda flyg och annat trassel, blev det på något märkligt vis en av de roligaste resorna jag upplevt på ett tag ..!.. :) //D.S.

P.P.S. Kan även meddela att nu senaste gången när jag hade transfer (SFO-CDG-ARN) så passade jag på att klocka hur lång tid det tog att ta sig från anländande flyg tills att jag satt i loungen; anlände 2C (mot normala 2E) från SFO, åkte en liten terinalbuss till 2F (avgång till ARN) och passerade passkontroll (två före mig + en som trängde in sig från "fel" kö!), kort prommenad till säkerhetskontrollen (ingen kö alls) och sedan upp till avgångshallen för ett inköp (beordrat hemifrån), kort prommenad till bortre ändan där loungen (Salons Air France) är belägen. Nedför rultrappan och 'checka in' i loungen... knappt 45 min, med buss och maklig prommenad - hade ju gott om tid på mig. //D.S.

Last edited:
När jag flyger brukar jag ta det tidiga flyget men sedan försöka boka inte första utan nästa avgång från Paris istället, så att jag har åtminstone 2 timmar i Paris.

Så gjorde vi med resan til New York. Även om det tidigare flyget var inom god marginal, så valde vi bort det till förmån för en avgång några timmar senare; den tidigare var med en B777, men den senare A380 ....

SFO, ja, där finns det bara en daglig avgång från CDG med AF. Men, det har fungerat varje gång, trots kort om tid. Peppar, peppar!

Sträckt hand här också! Jag har de senaste 10 åren rest en del i monkey class med AF och har hitills inte missat en enda anslutning och har alltid fått mitt bagage, trots korta bytestider. Det handlar bara om att inte vara så svenskt försiktig när tiden börjar rinna ut. Man får helt enkelt ta lite plats och ta för sig på fransmännens egna vis. :)

Jag är fullt medveten om problematiken som flera av er andra upplevt med AF och CDG. CDG är verkligen ingen höjdare och AF är sällan särskilt hjälpsamma. Men jag kan inte låta bli att berätta om mina upplevelser med AF:s, i mitt tycke, ännu sämre systerbolag KLM;

De har lyckats med konststycket att slarva bort mitt bagage vid 100% av det, tack och lov, begränsat antal gånger jag tvingats resa med de. Som kortast har de tagit 12 timmar på sig att få bagaget dit det ska.

Tips: för den som reser i business (Affaires) eller har s.k. Elite status (Flying blue silver, guld, etc. ) så finns det prio-köer i passkontroll, säkerhetskontroll etc. Kolla efter "Access No.1" (stora blå-lila skyltar med vitt typsnitt). Det brukar stå några vid en sådan skylt och skanna ens boardingkort och anvisa till rätt (kort) kö.
Vid inchecknig på CDG med AF så har man dessutom egen separat säkerhetskontroll, ofta utan kö, i Terminal 2.

Funkar verkligen prio-kön för Silver, jag trodde de krävde guld för den?
"Uppsträckt hand", flera flyg med byte i CDG utan problem.

Imorgon har jag en spännande flight med AF! TUN-CDG-GOT med 45 minuters transfer ifrån 2F till 2G. Hur kan man ens få boka sånna biljetter? Resan ner hade jag 1 timme och då hann jag precis med flyget (försenat från CDG). Väskan hann däremot inte.. Nej usch CDG är i mitt tycke världens sämsta flygplats!

Imorgon har jag en spännande flight med AF! TUN-CDG-GOT med 45 minuters transfer ifrån 2F till 2G. Hur kan man ens få boka sånna biljetter? Resan ner hade jag 1 timme och då hann jag precis med flyget (försenat från CDG). Väskan hann däremot inte.. Nej usch CDG är i mitt tycke världens sämsta flygplats!
Så hur gick det? Kan hålla med om att CDg är världens värsta av de stora flygplatserna. Välkommen till forumet!

Flyger ju CDG rätt ofta.. Visserligen med SAS men blir aldrig glad av att anlända dit. Lika lite blir jag "happy" av att komma tillbaka till JDC, som är otroligt anonym, och uppleva SAS loungen som är på tok för liten.. Charles De Gaulle är verkligen en av världens sämsta flygplatser.

Så hur gick det? Kan hålla med om att CDg är världens värsta av de stora flygplatserna. Välkommen till forumet!

Givetvis så blev vi lite försenade ifrån Tunis. Så med tanken på att behöva spendera 8 timmar på CDG så löpte jag så snabbt jag bara kunde! Sprang sicksack mellan allt folk som stod och hängde på rullbanden... Varför står folk där om de inte har bråttom? Fungerar lite bättre i AMS där de har tydliga skyltar om att man står på höger sida och går på vänster. Iaf så kom jag fram till passkontrollen och bingo ingen kö. Därefter vart det en kort åktur med ett förarlöst tåg på E terminalen. Sprang sedan vidare till shuttle N2 mot terminal 2G. Kom precis med den som stod och väntade. Sprang direkt till säkerhetskontrollen och fick gå före i kön. Men där stod herr och fru långsamma! Försökte få dom att skynda på men det var de inte intresserade av.. Varför börjar folk inte att ta av sig ytterkläder, smycken osv INNAN de kommer fram!? Efter det så var det full fart mot gaten. När jag kommer fram så ser jag en kö med folk så jag pustar ut och tänker yes jag hann! Eller vänta nu det är ju fel gate!? GOT är ju jämte och där står bara en gate agent! Kommer fram helt färdig och kan knappt andas.. Hon undrar om jag kommer ifrån Tunis!? Ja säger jag. Oj hur hann du? Vi har redan avbokat dig. Åh nej tänkte jag all denna löpning helt i onödan! Men hon ringde någon och vips så var det okej och jag fick gå på sist av alla. Hur lång tid det tog? 20min ifrån gaten på 2E till gaten på 2G! Nytt personligt rekord! :) väskan hann ju däremot inte.. Som vanligt..
Detta var ändå fredagen den trettonde ;)

Väcker lite liv i gammal tråd. Efter en till försening till CDG fick jag ett "Vi ber om ursäkt" brev från AF.
Denna gång visste jag ju att felet var inte AFs men det kändes bra att bolaget tog på sig ansvaret och hörde av sig. Själv jag har inte påverkats av denna försening men det var hundratals andra passagerare som fick bokas om och var mötta av AF personal strax efter landningen. Bra jobbat!

We are sorry that your flight was delayed. Please accept our sincere apologies for any inconvenience this may have caused.

The situation you encountered was not in line with the high levels of service we aim to provide. We assure you that we are constantly working to improve flight punctuality.

We hope that your next flight with us will fully meet your expectations.

Tyvärr tycker jag att man får de där e-mailen lite för ofta... Det verkar lite som att de skickas ut ifall någon kommer ihåg att trycka på knappen och flighten råkade vara 5 minuter försenad.

Toppen