Senaste nytt

Air France/KLM på väg att ändra gruppnamn inför förväntning av att SAS går med

JacobGBG

Medlem
Nu börjar det hända grejor. Nederländsk media via insiders rapporterar att AF/KLM är på väg att lägga beslag på en majoritetsandel av SAS och som följd ändra namn.

Egentligen inget konstigt tycker jag. Det visar ju att SAS inte köptes för att bli ett andra-klassens bolag i koncernen utan för att vara en jämlike med samma status som både KLM och Air France. Jag har för mig att det vara ganska många som uttryckte oro för något helt annat i någon av de andra trådarna där SAS-köpet diskuterades.

Jag är, precis som tidigare, helt säker på att en eventuell sammanslagning eller harmonisering av lojalitetsprogrammen också kommer att ta avstamp i det som blir bäst i totalen, dvs. det kan bli ändringar/justeringar i både Eurobonus och Flying Blue. Kanske t o m ett helt nytt namn?

Jag är, precis som tidigare, helt säker på att en eventuell sammanslagning eller harmonisering av lojalitetsprogrammen också kommer att ta avstamp i det som blir bäst i totalen, dvs. det kan bli ändringar/justeringar i både Eurobonus och Flying Blue. Kanske t o m ett helt nytt namn?
Kanske rimligast att man byter namn på koncernen till European Airlines Group EAG och behåller EuroBonus som namn på koncernens gemensamma lojalitetsprogram.

Tja, det lär väl gå till som vanligt i internationella storföretag. De tar in varumärkes- och marknadsföringsstrategikonsulter som, efter att ha debiterat några dussin miljoner, föreslår ett fullständigt anonymt och obegripligt namn och en gräsligt ful logotyp. ;)

Det är bara det att det är Jean-Pierre som bestämmer vad som blir bäst för nya Groupe Air France och Flying Blue.

Toppen