Senaste nytt

Air Canada: Ny ExecutiveFirst och nu kommer Premium Economy

Ja, toronto är bra att byta på om du ska vidare till USA. Du ordnar immigrstion i Toronto och flyger sedan "inrikes" till USA. Smidigt.

Uh, det lät inte smidigt. Måste jag ordna turistvisum i Kanada och hämta ut väskan vid mellanlandning? Förstår nog inte riktigt, immigrationen kan väl inte ordnas i Toronto?

Uh, det lät inte smidigt. Måste jag ordna turistvisum i Kanada och hämta ut väskan vid mellanlandning? Förstår nog inte riktigt, immigrationen kan väl inte ordnas i Toronto?

Nej, Kanada har inget turistvisum krav. Kanada (och till viss del Irland samt några öar i Karibien) utför arbete åt US Customs and Border Patrol (US CBP). Detta kallas "pre-clearance". För att underlätta resande mellan Kanada och USA, gör kanadensiska myndigheter immigrationsärende och tullarbete åt US CBP. Man landar då på inrikesdelen av amerikanska flygplatser.

Detta fungerar också på resor från Dublin och Shannon på Irland. Dock verkar US CBP stänga på Shannon klockan 14:00, så den sena BA A318 flighten mellan LCY-JFK förlorade detta. Jag har själv gjort inträde via Shannon; hur smidigt som helst!

Fördelen är att man INTE behöver plocka väskan i Kanada till min vetskap, jag har inte gjort detta sedan 1998, men skall eventuellt denna vägen i maj.

Ok, visste inte att det kunde fungera så. Måste man gå igenom ny säkerhetskontroll efter den här "pre-clearance"? Hur lång tid brukar hela processen ta där i Toronto? (dvs hur mkt tid bör man minst ha mellan flygen).

Ok, visste inte att det kunde fungera så. Måste man gå igenom ny säkerhetskontroll efter den här "pre-clearance"? Hur lång tid brukar hela processen ta där i Toronto? (dvs hur mkt tid bör man minst ha mellan flygen).

Jag gissar att man har någon form av transit säkerhetskontroll. Jag har bara åkt andra vägen på senare tid: LGA-YUL-LHR, då var det ingen säkerhetskontroll på YUL om jag minns rätt.

Jag vet inte vad "Minimum Connection Time" (MCT) är mellan Toronto och destinationer i USA. Men så länge flygbolaget har godkänt en bokning borde denna var inom MCT.

T.ex. CPH-YYZ-LGA. Där landar man från CPH 14.50 och en godkänd anknytning till LGA är 16:15. Så jag gissar gränser ligger någonstans runt 75min.

Ok tack för infon. Mitt förstahandsval är nog fortfarande British Airways om jag ska CPH-LAS men eftersom Air Canada är Star Alliance och verkar ha billigare business-biljetter så kommer jag säkert ta det istället :)

Toppen